W ostatnich miesiącach sporo rozważano, jak wstrzymanie handlu czy produkcji w następstwie COVID-19 powinno zostać odzwierciedlone w sprawozdaniu finansowym za 2019 r. jako zdarzenia po dniu bilansowym. Teraz czas zastanowić się, jak należy przedstawić zahamowanie gospodarcze w księgach 2020 r., szczególnie że już niedługo spółki będą sporządzać swoje półroczne sprawozdania i przedstawiać w nich wpływ COVID-19 oraz spowolnienia gospodarczego na wycenę aktywów.

Raportowanie finansowe 2020: wycena aktywów w dobie recesji gospodarczej

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

RSM Poland

Skutki epidemii COVID-19 i pogorszenie koniunktury w szeroko rozumianym raportowaniu finansowym można sprowadzić do analizy:

  • oceny kontynuacji działalności;
  • wyceny aktywów;
  • wzrostu niepewności w szacunkach kierownictwa jednostki;
  • odpowiednich ujawnień zarówno szacunków, jak i kwestii zarządzania ryzykiem;
  • niezbędnych dodatkowych ujawnień w sprawozdaniu finansowym, w tym zobowiązań warunkowych czy rezerw;
  • sceptycznej analizy danych zawartych w sprawozdaniach przez audytora.

Skupimy się na dwóch pierwszych aspektach.

Ocena kontynuacji działalności

W bieżącym raportowaniu kluczową kwestią jest właściwa ocena zdolności kierownictwa przedsiębiorstwa do kontynuacji jego działalności. Jeśli bowiem zdaniem zarządu takiej zdolności brak, to sprawozdanie finansowe musi zostać sporządzone przy zastosowaniu innych niż, można by rzec, „codziennych” reguł sprawozdawczych. I to zarówno wg Ustawy o rachunkowości, jak i MSSF. Zgodnie z art. 29 Ustawy o rachunkowości, jeśli założenie kontynuacji działalności nie jest zasadne, to wycenę aktywów należy przeprowadzić wg ceny sprzedaży możliwej do uzyskania, ale nie wyższej, niż dotychczasowe wartości aktywów (tj. cena nabycia lub koszty wytworzenia, pomniejszone o odpisy aktualizujące czy umorzenie). Należy też utworzyć rezerwę na dodatkowe i przewidywane koszty związane z zaniechaniem lub utratą zdolności do kontynuowania działalności. Także wg MSR 1 par. 25 oraz wg Założeń Koncepcyjnych do MSSF par. 4.1 należy jasno przedstawić sytuację, kiedy sprawozdanie nie jest sporządzane przy założeniu kontynuacji działalności i jakie reguły wycen oraz prezentacji danych zostają wówczas zastosowane.

Wycena aktywów

Część podmiotów stosuje wycenę wg wartości godziwej, dalej określanej jako fair value, do swoich rzeczowych aktywów trwałych czy inwestycji w nieruchomości (na bazie MSR 16 i MSR 40). Jednostki te powinny na nowo przeanalizować MSSF 13 – Fair value measurement, aby zawczasu przewidzieć ewentualne problemy.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.