Nadchodzi rewolucja analityki marketingowej: automatyzacja oparta o AI, mapowanie doświadczeń klienta, koniec lejków sprzedażowych i SEO. Wreszcie: demokratyzacja wiedzy i... deklasyfikacja ROI. Co jeszcze się zmieni? Poznaj 17 najważniejszych trendów, które zmienią oblicze controllingu marketingowego w nadchodzącym roku.

Obsesja AI. Controlling marketingowy 2024

TREND 1. Automatyzacja marketingu oparta na AI

Choć automatyzacja marketingu nie jest niczym nowym (od dawna korzystamy choćby z chatbotów na stronach WWW czy prowadzimy testy A/B), to w najbliższym roku rozwój AI zacznie obejmować wszystkie aspekty marketingu: od badań rynku, konsumentów, po opracowanie produktów, tworzenie treści, automatyzację kampanii aż po analizy predykcyjne. Te ostatnie będą szczególnie zyskiwać na znaczeniu, ponieważ dzięki nim będzie możliwe prognozowanie zachowań klientów, a w efekcie – optymalizacja budżetów. Efektywna analityka przestanie być domeną wielkich firm. Generacyjna sztuczna inteligencja (GenAI) ulegnie demokratyzacji na niespotykaną skalę. Gartner1 przewiduje, że do 2026 r. ponad 80% przedsiębiorstw będzie korzystało z interfejsów API i modeli GenAI
i/lub wdroży aplikacje obsługujące ją w środowiskach produkcyjnych. Dla porównania: na początku w 2023 r. odsetek ten stanowił mniej niż 5%. Ta rewolucja AI udostępni użytkownikom biznesowym ogromne źródła informacji, a tym samym upowszechni wiedzę i umiejętności w przedsiębiorstwie. Zaawansowana analityka nie będzie już domeną działów controllingu.

Przewiduje się, że do 2025 r. generatywna sztuczna inteligencja będzie posiadać około 30% całego rynku sztucznej inteligencji2. W najbliższej perspektywie jej największy potencjał wzrostu ma obszar marketingu, finansów i biotechnologii. Może ona być wykorzystywana do generowania treści marketingowych, komunikacji z klientami (chatboty, SMS), testów, analizy dużych zbiorów danych, badań rynku czy tworzenia rekomendacji.

TREND 2. Ograniczone budżety

Przewiduje się, że obecne pogorszenie koniunktury gospodarczej na świecie przed poprawą, jeszcze się pogorszy. Dlatego zarówno firmy, jak i klienci indywidualni, będą zachowywać ostrożność, jeśli chodzi o wydatki. Ten trend obserwujemy już od pewnego czasu – wszystkie przewidywania wskazywały, że tegoroczny Black Friday był inny niż dotychczas, podobnie jak Dzień Singla w Chinach, gdzie wieloletnie wzrosty zostały zahamowane. Pandemia rozbudziła e-commerce, ale ostatni czas pokazał, że huraoptymistyczne rokowania trzeba przełożyć przez filtr sytuacji gospodarczej. To przekłada się też na budżety marketingowe. Według najnowszego badania Gartnera, aż 71% dyrektorów marketingu uważa, że brakowało im wystarczającego budżetu, aby w pełni zrealizować swoją strategię w 2023 r. Co ciekawe, dane pokazują również, że budżety marketingowe pozostają niezmienne od lat i wynoszą ok. 9,1% całkowitych przychodów firmy3.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.