Koszty niezrealizowanych projektów

CiRZ_231_13.jpg
Rozwój firmy często wiąże się z rozpoczęciem przez jednostkę nowych projektów, które w przyszłości mają przynieść korzyści. Zdarzają się jednak przypadki, że przedsiębiorstwo z przyczyn ekonomicznych musi zrezygnować z dalszej pracy nad projektem. Jak zatem rozliczyć poczynione wydatki związane z niezakończoną inwestycją i czy mogą one zostać zaliczone do kosztów podatkowych?

Definicję projektu, inaczej inwestycji podjętej przez jednostkę, możemy znaleźć w art. 4a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036), gdzie określa się ją jako środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r., poz. 395), a zatem zgodnie z powyższym przypisem za środki trwałe w budowie rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Każde rozpoczęcie nowej inwestycji przez przedsiębiorcę wiąże się z ryzykiem jej nieukończenia, które może zdarzyć się z przyczyn niezależnych od niego. Takie sytuacje mogą być związane ze zmianami w prawie bądź zmianami na rynku. Jednostka, licząc się z tym ryzykiem, powinna zgromadzić odpowiednią dokumentację dotyczącą projektu, którą w razie zaniechania będzie mogła przedstawić odpowiednim organom podatkowym. Ma to na celu udowodnienie, iż podjęta inwestycja miała przyczynić się do zwiększenia lub zabezpieczenia przychodu oraz czy decyzja o jej zaniechaniu wynikła z przyczyn niezależnych od jednostki i była uzasadniona poważnymi przyczynami.

Ujęcie niezrealizowanej inwestycji w księgach rachunkowych

Podjęta przez jednostkę nowa inwestycja stanowi środek trwały w budowę, a zatem w ujęciu księgowym stanowi aktywo trwałe z wyszczególnieniem na środki trwałe w okresie budowy, montażu lub ulepszenia. Zatem wszystkie wydatki poniesione na dany projekt powinny być ewidencjonowane na koncie 080 Środki trwałe w budowie. Do wydatków tych zaliczyć można w szczególności:

  • wydatki poniesione na sporządzenie odpowiedniej dokumentacji projektowej,
  • zakup gruntu pod inwestycję,
  • zakup potrzebnych maszyn do budowy danego środka trwałego,
  • usługi związane z wykonaniem robót budowlanych lub montażowych,
  • koszty związane z ubezpieczeniem.

Po podjęciu decyzji o zaniechaniu prowadzonej inwestycji wydatki zaewidencjonowane na koncie 080 Środki trwałe w budowie powinny zostać zaliczone do pozostałych kosztów operacyjnych. Należy pamiętać, iż jednostka powinna dokonać tych odpisów do końca roku obrotowego, w którym została podjęta decyzja o zakończeniu danego projektu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum

Polecamy