Zarówno PERT (ang. Program Evaluation and Review Technique), jak i CPM (ang. Critical Path Method) należą do kategorii metod sieciowych. Ich podstawowym celem jest analiza ścieżki krytycznej, pozwalająca na wyznaczenie zarówno przedziałów czasowych dla przewidzianych w projekcie zadań, jak również rezerw i luzów czasowych występujących między nimi. Taka analiza wskazuje, które z czynności mają kluczowe znaczenie dla realizacji projektu, by ten został ukończony w założonym terminie.

Dwie drogi do celu – porównanie metod PERT i CPM do oceny czasu realizacji projektu

Algorytm wyznaczania ścieżki krytycznej w metodzie CPM

Algorytm wyznaczania ścieżki krytycznej w obu metodach jest podobny i sprowadza się do następujących działań:

  1. Opracowania struktury zadań (WBS – ang. work breakdown structure) realizowanych w projekcie wraz z wyznaczeniem zależności między nimi (w formie diagramu sieciowego).
  2. Zaczynając od pierwszego zdarzenia, wyznaczenie jednostkowego czasu realizacji poszczególnych zadań w projekcie.
  3. Zaczynając od pierwszego zdarzenia, wyznaczenie najwcześniejszego możliwego terminu realizacji zadania (zarówno najwcześniejszego możliwego początku, jak i najwcześniejszego możliwego końca)1.
  4. Zaczynając od ostatniego zadania, wyznaczenie najpóźniejszego terminu wykonania danej czynności (najpóźniejszy możliwy początek i najpóźniejszy możliwy koniec zadania).
  5. Wyznaczenie rezerw czasowych i luzów między poszczególnymi zadaniami w projekcie.
  6. Wyznaczenie ścieżki krytycznej, na którą składają się te zadania i czynności, które nie posiadają luzów i rezerw czasowych (ich wartość wynosi 0).

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak przygotować budżet, jeśli zarząd rozlicza poprzez wskaźniki

Jak przygotować budżet, jeśli zarząd rozlicza poprzez wskaźniki

Koniec roku to czas, gdy przygotowywane są budżety na następny okres. Podejść do budżetowania jest wiele – jednym z nich jest analiza kluczowych wskaźników i oparcie na nich wartości zawartych w planach finansowych.

Czytaj więcej

Wskaźnikowa analiza finansowa rachunku przepływów pieniężnych

Wskaźnikowa analiza finansowa rachunku przepływów pieniężnych

Rachunek przepływów pieniężnych daje możliwość oceny zdolności przedsiębiorstwa do generowania środków pieniężnych, dostarcza informacji o tym, skąd pochodzi gotówka i o tym, jak jest ona wykorzystywana. Sprawozdanie to pokazuje, jakie obszary działalności generują najwięcej środków pieniężnych i które segmenty działalności pochłaniają za dużo gotówki.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.