Controlling procesów, jako metoda wspomagania zarządzania jednostką gospodarczą, sprowadza się do koordynowania, nadzorowania i monitorowania realizacji działań zachodzących w organizacji, głównie w odniesieniu do planowania, sterowania i kontroli pojedynczych procesów. Czym tak naprawdę jest proces i jakie działania się na niego składają, czy jest powiązany z kosztami? Po co zmieniać stare przyzwyczajenia pracowników - czy dzielenie organizacji na procesy ma sens?

Potrzeba uzyskiwania informacji w celu podejmowania optymalnych decyzji oraz dążenie do skuteczniejszej kontroli kosztów działalności to główne przyczyny stosowania controllingu przez jednostki gospodarcze. Controlling definiowany jest jako „element systemu zarządzania, tworzący i koordynujący planowanie, kontrolę, zaopatrzenie w informację”.

Controlling w ujęciu procesowym oznacza, że osiąganie dodatnich wyników z działalności nie wynika bezpośrednio z poniesionych kosztów i osiągniętych przychodów, lecz z realizacji poszczególnych procesów i działań, które zachodzą wewnątrz jednostki gospodarczej. Controlling w ujęciu procesowym jest dostosowany do realizowanych procesów w przedsiębiorstwie, wspomagając je i kształtując.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

4 kluczowe obszary planowania produkcji

CiRZ_250_78.jpg

Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”. Planowanie produkcji to temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”. Nie bez przyczyny jednak w artykule słowo „problematyczny” zostało użyte w cudzysłowie.

Czytaj więcej

Klient nie/rentowny. Jak badać rentowność klientów według kanałów sprzedaży?

CiRZ_250_29.jpg

Badanie rentowności klientów jest istotnym zagadnieniem w przedsiębiorstwach, w szczególności w sytuacji, w której danemu klientowi oferowane są preferencyjne ceny. Może się zdarzyć wówczas, że choć pozornie marża uzyskiwana we współpracy z danym klientem pozostaje na akceptowalnym poziomie, to po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z obsługą danego klienta okaże się, że jest to klient nierentowny dla przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Cyberbezpieczeństwo i ochrona aktywów jednostki w czasach pandemii

CiRZ_250_22.jpg

Przed wystąpieniem pandemii koronawirusa najczarniejsze scenariusze dotyczące zagrożenia firm mówiły o wirusach komputerowych, które powodowały wyłączenia systemów i brak możliwości pracy, trwający od kilku godzin do maksymalnie kilku tygodni. Okazało się jednak, że nastąpiło zupełnie coś przeciwnego i wirus przenoszony przez ludzi spowodował ogrom zmian w sposobie pracy, a tym samym duże wyzwanie dla infrastruktury informatycznej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama