Przygotowując się do prowadzenia działań związanych z controllingiem public relations, zapomnij o liczbach, wykresach i tabelkach. Istnieje ponad 2500 definicji PR1 i tyle też jest sposobów na mierzenie jego efektywności.

Public relations jest tym, co inni mówią o Tobie2

PR to nie reklama. PR to sztuka i nauka budowania harmonii z otoczeniem. To informowanie, nawiązywanie relacji z owym public (grupami interesariuszy). To budowanie pozytywnego wizerunku. Oczywiście jest to jeden z najważniejszych elementów polityki komunikowania się przedsiębiorstwa z jego otoczeniem, jednak nie działa w sposób bezpośredni. Jego działania nie są skierowane tylko do potencjalnych czy obecnych klientów, nie generują więc wzrostu sprzedaży. Swoim zasięgiem PR obejmuje bardzo szerokie grono, bo o ile marketing skupia się na klientach, o tyle w PR to jedynie maleńka część owego public. Tu kierujemy się bowiem do różnorodnych grup, do ludzi, od których zależy sukces lub porażka danego projektu. Mówimy więc do akcjonariuszy, pracowników, dostawców, lokalnej społeczności, związków zawodowych, organów polityki finansowej i do wszystkich, którzy chcą lub (naszym zdaniem) powinni wiedzieć o naszej firmie, o naszych produktach i projektach (słowo „projekty” jest tu użyte celowo – podkreśla bowiem ogólność pojęcia i to, że budując PR, nie wytaczamy jego otoczenia – wychodzimy szeroko poza grupę klientów). Co ważne, jego bezpośrednim celem (KPI) nie jest generowanie wzrostu sprzedaży. PR to nie promocja, reklama, szybkie działanie, które ma przynieść natychmiastowy zysk. Public relations to wzbudzanie zaufania do firmy jako do całości, przekonania, że to dobra organizacja, dobre miejsce, godne zaufania, pracy i współpracy. Cele PR nie mają więc charakteru finansowego i skupiają się raczej na ograniczaniu konfliktów z otoczeniem, wyrównaniu interesów, pozyskiwaniu zrozumienia do polityki, decyzji i zasad postępowania kierownictwa i organizacji jako całości3. Dobre public relations – tj. pozytywne nastawienie, postrzeganie, wizerunek, wyobrażenia – sprawiają, że produkty firmy są bardziej akceptowane przez nabywców, a tym samym „sprzedawalne”4. Z punktu widzenia celów marketingowych PR to więc nic innego jak budowanie więzi.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.