Bardzo istotnym elementem oceny projektu jest zbadanie ryzyka. Punktem wyjścia powinna być dla ciebie identyfikacja czynników ryzyka. Ocena ryzyka może okazać się trudna, bowiem dotyczy niepewnej przyszłości. Nie wiesz na pewno, jak nawet w najbliższym, a tym bardziej w dalszym okresie, będzie wyglądać otoczenie firmy, które przecież decyduje zarówno o przychodach, jak i jej kosztach. Jedną z lepszych metod oceny ryzyka w przypadku inwestycji rzeczowych jest analiza wrażliwości.

Analiza inwestycji rzeczowych: metody oceny ryzyka

Punktem wyjścia w analizie wrażliwości jest dokładna ocena założeń projektu.

Powinieneś także dowiedzieć się, co do których danych wejściowych istnieje największe ryzyko odchylenia od prognoz.

W przypadku każdego projektu mogą to być inne pozycje, takie jak: wielkość sprzedaży, poziom kosztów, możliwość opóźnienia realizacji. Podstawą takiej oceny mogą być dane rynkowe, specyfika firmy, prognozy dotyczące całej gospodarki itp.

Następnie oceniasz efektywność projektu dla różnych scenariuszy – w zależności od poziomu kształtowania się danych wejściowych.

W ten sposób uzyskujesz dwie ważne informacje:

  1. przy jakich wielkościach brzegowych projekt ciągle będzie opłacalny (np. przy jakim poziomie stóp procentowych, przy jakiej marży ze sprzedaży) oraz
  2. które pozycje muszą być w szczególności kontrolowane podczas realizacji projektu, żeby projekt zakończył się sukcesem.

Oceniając projekt powinieneś także zastanowić się nad sposobami wyjścia z projektu – kiedy będzie możliwa rezygnacja z projektu, jeżeli coś pójdzie niezgodnie z planem. Próbuj również znaleźć odpowiedź na pytanie, jakie będą koszty zaniechania projektu na poszczególnych etapach jego realizacji, czy będzie możliwość sprzedaży projektu niezakończonego – jakie są „ścieżki wyjścia”. Zauważ, że te czynniki również decydują o atrakcyjności projektu i jego ryzyku.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Split payment w praktyce

Split payment w praktyce

Mechanizm podzielonej płatności (MPP), czyli split payment, jest obowiązkowy w Polsce dla transakcji przekraczających 15 000 zł brutto i dotyczących towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Obowiązek ten został wprowadzony 1 listopada 2019 r. i dotyczy wyłącznie transakcji między podmiotami VAT w Polsce.

Czytaj więcej

Blaski i cienie migracji danych

Blaski i cienie migracji danych

Istnieje wiele powodów, dla których organizacja podejmują się projektu „migracja danych”. Można np. przenosić dane do zewnętrznego dostawcy usług w chmurze, wycofywać starsze systemy z powodu zaprzestania wsparcia ze strony dostawcy systemu lub przechodzić na rozwiązanie, które daje większe możliwości na konsolidowanie danych, procesów i kultury organizacyjnej (tzw. DNA) za pomocą migracji danych do wspólnych systemów. Bez względu na powód ważny jest cel oraz narzędzia, jakie powinny być wykorzystane do osiągnięcia tego celu. I nie chodzi tu o jedynie o sprzęt, ale przede wszystkim o odpowiednie przygotowanie do tematu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.