Trzy dni wykładów, seminariów i warsztatów. Blisko 350 gości z całego świata. Za nami XI Międzynarodowa Konferencja Lean Management.

Filozofia odchudzania procesów produkcji oraz szczupłego podejścia w obszarach pozaprodukcyjnych staje się coraz bardziej popularna. Świadczy o tym fakt organizacji kolejnej, jedenastej już konferencji Lean Management, na którą w tym roku przybyła rekordowa liczba prawie 350 osób. Spotkanie zainteresowanych wymianą doświadczeń odbyło się we Wrocławiu w dniach 14–16 czerwca 2011 r.

Organizatorzy wydarzenia dołożyli wszelkich starań, aby konferencja była źródłem najnowszej wiedzy i w sposób praktyczny pomagała uczestnikom w pokonywaniu kolejnych etapów wdrażania Lean Thinking w ich firmach. Jednym z najważniejszych tematów poruszanych podczas tegorocznej edycji wydarzenia były najlepsze praktyki w zakresie zarządzania, przywództwo zgodne z zasadami Lean oraz kierowanie organizacją w ramach szczupłego zarządzania.

Pierwszy dzień należał do gości specjalnych. Swoją wiedzą i doświadczeniami podczas sesji plenarnych i seminariów dzielili się m.in. dr Michael Balle (dyrektor zarządzający ESG Consultants, współzałożyciel francuskiego Instytutu Lean, współautor bestsellerów „Kopalnia Złota” i „Lean Manadżer”), Orest Fiume (Lean Management Accounting Institute, współautor książki „Real numbers”), John Burton (były dyrektor 3 fabryk General Motors w Europie), Tomasz Koch i Remigiusz Horbal (Lean Enterprise Institute Polska), Marek Piątkowski (ekspert w dziedzinie wdrożeń szczupłej filozofii) oraz Mike Rother (współautor dwóch kluczowych podręczników z zakresu Lean Manufacturing: „Naucz się widzieć” i „Tworzenie ciągłego przepływu” oraz autor wydanej niedawno książki „Toyota Kata”). Po zakończonej sesji obrad w pierwszym dniu ostatni z wymienionych prelegentów Mike Rother spędził sporo czasu, podpisując egzemplarze swojej książki „Toyota Kata”, której polskie wydanie właśnie w tym dniu miało swoją premierę.

Drugi dzień stanowił prezentację zrealizowanych już wdrożeń systemu Lean w konkretnych firmach. Każdy z uczestników miał możliwość wyboru dwóch z sześciu studiów przypadków. – Wśród zwolenników Lean w naszym kraju wciąż jeszcze dominują duże przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym, jednak coraz częściej dołączają też prywatne polskie firmy – mówi prof. Tomasz Koch.

Swoimi doświadczeniami dzieliły się: GKN Driveline Polska, Timken Polska, HJ Heinz Polska, GEDIA Poland Assembly, Whirlpool Polska, SCA Packaging oraz General Motors Manufacturing Poland.

Zgodnie z tradycją, trzeciego dnia konferencji uczestnicy wybierali pomiędzy warsztatami tematycznymi a wycieczkami do firm, znanych z wdrożenia filozofii szczupłości. W tym roku organizatorzy przygotowali wizyty w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland i Faurecia w Wałbrzychu oraz w fabryce General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach.

Dużą liczbę uczestników zainteresowała w tym dniu sesja Toyota Kata, podczas której Mike Rother wyjaśnił stosowany w Toyocie model przewodzenia i zarządzania ludźmi, pozwalający firmie skutecznie się adaptować, stosować innowacje i uzyskiwać trwałą przewagę konkurencyjną. Orest Fiume poprowadził natomiast warsztaty na temat Lean Accounting – rachunkowości zgodnej z zasadami Lean. Podczas tych warsztatów wyjaśniał, w jaki sposób najwyższe kierownictwo oraz dyrektorzy finansowi powinni przekształcić rutynowe praktyki księgowe w nowy system, który nie tylko działa według zasad Lean, lecz także wspiera praktyki Lean. Trzeci warsztat poprowadził Marek Piątkowski na temat metod coachingu w procesie stosowania A3 (metodę A3 opisał doskonale John Shook w swojej książce „Zarządzać znaczy uczyć”). W trakcie tego warsztatu jego uczestnicy dowiedzieli się o różnych sposobach stosowania metody A3, podstawowych formach raportów A3 i przede wszystkim o tym, w jaki sposób używać tej metody jako narzędzia zarządzania zmianą, jako narzędzia rozwoju pracowników, jako narzędzia dzielenia się wiedzą i jako ogólnego narzędzia do zarządzania.

Filozofia Lean podpowiada, jak skutecznie zaspokoić potrzeby klienta, a przy tym osiągnąć maksymalny zysk przy możliwie niskich nakładach. – Ważny jest cel, proces, czyli sposób, w jaki się go osiąga, i ludzie, którzy w nim biorą udział – tłumaczy prof. Tomasz Koch z Lean Enterprise Institute Polska. Jednak główne założenie sprowadza się do zmiany sposobów definiowania celu, organizowania procesów i angażowania pracowników. Filozofia Lean proponuje wiele autorskich metod i technik eliminujących marnotrawstwo, ale przede wszystkim zakłada stałe eksperymentowanie i cykliczność działań w porządku: planuj, wykonaj, sprawdź, skoryguj – przy pełnym zaangażowaniu całego zespołu.

Zapraszamy do galerii zdjęć relacjonujących przebieg konferencji na stronie www.lean.org.pl.

Zobacz również

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R. Potwierdził to Minister Finansów w interpretacji ogólnej wydanej w tej sprawie. Ulga badawczo-rozwojowa jest regulowana w art. 26e updof i art. 18d updop. Przepisy art. 26e ust. 2 pkt 1 updof i art. 18d ust. 2 pkt 1 updop stanowią, że za koszty kwalifikowane, tj. koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułu zatrudnienia oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. W praktyce często zdarza się, że pracownicy wykonujący czynności w ramach prowadzonej przez pracodawcę działalności badawczo-rozwojowej chorują albo przebywają na urlopach.

Czytaj więcej

Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej

Planowane jest zwiększenie kontroli nad importem oraz wwozem i wywozem środków pieniężnych do i z Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.