Niskie koszty pracy już nie wystarczą, by efektywnie konkurować na lokalnym i europejskim rynku. Świadomość tego ma coraz więcej polskich firm, które należą do najbardziej ekspansywnych i najlepiej zinformatyzowanych w Europie Centralnej.

Innowacyjność, wydajność, ekspansja...

Jak wynika z najnowszych badań Oxford Economics zleconych przez SAP, aż 81% polskich firm zakończyło, jest w trakcie lub planuje w najbliższym czasie transformację biznesową. Celem jest nie tylko podniesienie wydajności i innowacyjności, ale też wejście na zagraniczne rynki. W ciągu 3 lat aż 51% respondentów chce generować od 21% do 40% przychodów za granicą. Jednocześnie dla 45% zapytanych integralną częścią transformacji biznesowej jest inwestycja w rozwiązania IT. Badania, które w kwietniu 2013 r. przeprowadzono w Polsce i w 20 innych krajach na świecie, objęły 2100 respondentów, w tym 100 firm z Polski.

– Wyniki badań wskazują na potrzebę ściślejszego powiązania transformacji biznesowej z nowymi technologiami, które wspierają długofalowy rozwój – stwierdził Grzegorz Rogaliński, prezes SAP Polska. Rynek polski i międzynarodowy jest coraz bardziej konkurencyjny. Dlatego te firmy, które będą umiały lepiej wykorzystać innowacje w IT do celów biznesowych, będą w stanie skuteczniej kontynuować ekspansję pomimo rosnącej konkurencji. Mam na myśli np. szersze wykorzystanie rozwiązań analitycznych w podejmowaniu decyzji, budowę efektywniejszych procesów w oparciu o technologie mobilne czy wreszcie – koncentrację na podstawowej działalności poprzez wydzielenie wybranych procesów w postaci usług w chmurze.

Grzegorz Rogaliński dodaje: Badania Oxford Economics burzą dotychczasowy stereotyp polskiego przedsiębiorcy myślącego wyłącznie o niskich kosztach i broniącego tylko swojej pozycji na lokalnym rynku. Polskie firmy są ekspansywne, sukcesywnie poszerzają swoją działalność i robią to skutecznie i mądrze. Skutecznie, ponieważ generują coraz większe przychody za granicą. Mądrze, ponieważ nie zapominają o usprawnieniu zarządzania procesami biznesowymi, inwestując w rozwiązania IT. Odzwierciedleniem są wspomniane badania, w których nieprzypadkowo polskie firmy przypisują najwyższy priorytet na przyszłość rozwiązaniom analitycznym i usługom dostarczanym w chmurze.

Wraz z ekspansją rośnie gwałtownie liczba danych, którymi firmy muszą sprawnie zarządzać. Bez wsparcia ze strony rozwiązań analitycznych jest to trudne i czasochłonne. Dane są bowiem rozproszone. Tymczasem ich analiza jest konieczna, ponieważ w krótkim czasie pozwala wykryć potencjalne zagrożenia lub szanse, a tym samym sprawić, że rozwój na zagranicznych rynkach będzie bardziej stabilny. Chmura z kolei pozwala zredukować koszty utrzymania infrastruktury IT i skupić na tych procesach biznesowych, które generują przychody i jednocześnie determinują dalszy rozwój firmy – mówi Paweł Jędrusik, wiceprezes i dyrektor sprzedaży SAP Polska.

Cele transformacji biznesowej

  • Podniesienie innowacyjności produktów lub usług
  • Wzrost wydajności procesów biznesowych
  • Ekspansja na zagraniczne rynki
  • Inwestycje w rozwiązania IT

Źródło: na podstawie badań Oxford Economics

Polskie firmy wśród najbardziej ekspansywnych

Dla 81% polskich firm, które zakończyły transformację biznesową lub są w jej trakcie, priorytetem jest nie tylko wejście na zagraniczne rynki (55% wskazań), ale też poszerzenie oferty (50%) oraz podniesienie swojej innowacyjności, wydajności i związanej z nią redukcji kosztów (39%).

Identyczne cele, choć wymieniane w innej kolejności, formułują przedsiębiorstwa spoza Polski. Respondenci przypisują najwyższy priorytet innowacyjności i wydajności (50,5%), poszerzeniu oferty (48,8%) oraz ekspansji na inne rynki (ponad 30%).

– Nie jestem zaskoczony tak dużym odsetkiem polskich firm, które już są lub za chwilę będą działać w innych państwach. Dzieje się tak z kilku powodów. Polski rynek jest niekiedy bardziej konkurencyjny niż zagraniczne. Sukces poza naszymi granicami podnosi dodatkowo wartość marki produktów lub usług w oczach polskiego klienta. Jednocześnie działalność na kilku rynkach pozwala zwiększyć efekt skali – wyjaśnia dr Piotr Kaczmarek-Kurczak z Centrum Przedsiębiorczości przy Akademii Leona Koźmińskiego.

Świadomość tego ma coraz więcej przedsiębiorców. Wprawdzie przyznają oni, że odczuwają coraz większą konkurencję ze strony większych od siebie organizacji i niepokoją się o sytuację w gospodarce (33% wskazań), ale nie chcą być pasywni, broniąc tylko zdobytych udziałów w rynku i tylko w oparciu o niskie koszty pracy. Tego typu podejście do biznesu się wyczerpuje.

Plany ekspansji

Jak wynika z badań Oxford Economics, w najbliższych 3 latach odsetek polskich firm, które chcą prowadzić działalność biznesową na co najmniej 6 zagranicznych rynkach, wzrośnie z 27% do 48%. Wraz z ekspansją spodziewany jest jednocześnie wzrost przychodów. Dzisiaj 6% polskich firm generuje za granicą 41% lub więcej swoich przychodów. Za 3 lata będzie ich 17%. Jeszcze większy wzrost (z 37% do 51%) spodziewany jest w grupie przedsiębiorstw, które chcą generować za granicą 21–40% przychodów. Jednocześnie spodziewany jest spadek z ponad 40% do niecałych 30% firm, których zagraniczne przychody utrzymują się na poziomie 1–20%.

Inaczej zachowują się firmy z Czech. Co prawda odsetek przedsiębiorstw działających tylko na lokalnym rynku spadnie z 61% do 34%, a 24% będzie działać w co najmniej 6 państwach (dziś czeskich firm działających na tylu rynkach nie ma), jednak największy wzrost powinien być odnotowany w grupie firm planujących od 1% do 20% przychodów za granicą (wzrost z ponad 50% do ok. 65%). Dziś i za 3 lata odsetek z wyższymi przychodami generowanymi poza Czechami będzie podobny – tylko kilka procent.

W odróżnieniu od Czech bardziej ekspansywne są węgierskie przedsiębiorstwa. Już dziś 42% tamtejszych firm działa co najmniej w 6 państwach. W ciągu 3 lat ich odsetek wzrośnie do 68%. Równolegle będzie przybywać firm z zagranicznymi przychodami na poziomie 21–40% i 41% lub więcej (wzrost odpowiednio z blisko 40% do prawie 79% oraz z 4% do 10%).

Źródło: na podstawie badań Oxford Economics

– W Europie są państwa, takie jak Bułgaria, Chorwacja, Rumunia czy Ukraina, gdzie koszty pracy są niższe, więc konkurowanie na tym polu staje się coraz trudniejsze – wyjaśnia dr Piotr Kaczmarek-Kurczak.

Polskie firmy zaczynają to dostrzegać (32% wskazań) i budują swoją przewagę przy wsparciu rozwiązań IT, które umożliwiają zautomatyzowanie oraz ustandaryzowanie kluczowych procesów.

IT warunkiem udanej transformacji biznesowej

Potwierdzeniem są wyniki badań Oxford Economics. Większość respondentów na świecie traktuje inwestycje w rozwiązania IT jako warunek przeprowadzenia transformacji biznesowej (57%), umożliwiający zmianę modelu biznesowego (60%) oraz stabilny rozwój (64%).

Podobnymi opiniami dzielą się polskie firmy. Zdaniem 45% prezesów oraz menedżerów kierujących m.in. finansami i działami IT narzędziem kluczowym dla wspomnianej transformacji są rozwiązania IT, w tym Business Management Software (np. ERP), Business Analytics, rozwiązania mobilne oraz cloud computing.

Już dziś, jak wynika z badań Oxford Economics, z rozwiązań oprogramowania zarządczego (Business Management Software, BMS) korzysta 44% polskich firm, z systemów analityki biznesowej – 45%, a z rozwiązań mobilnych i chmurowych odpowiednio 61% i 35%. To więcej, niż deklarują firmy w Czechach i na Węgrzech, choć w najbliższych 3 latach poziom nasycenia wybranymi rozwiązaniami IT będzie się zmieniać. W Polsce największa dynamika popytu spodziewana jest w obszarze rozwiązań analitycznych (wzrost do 69%) oraz usług chmurowych (wzrost do 56%).

– Skala inwestycji w obu segmentach jest imponująca i odzwierciedla główne potrzeby rodzimych przedsiębiorców: redukcję kosztów oraz usprawnienie i zwiększenie kontroli procesów biznesowych – mówi Paweł Jędrusik, wiceprezes i dyrektor sprzedaży SAP Polska.

Dodatkowe informacje na temat badania można znaleźć w serwisie prasowym SAP: www.news-sap.com/topics/sme/

Zobacz również

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R. Potwierdził to Minister Finansów w interpretacji ogólnej wydanej w tej sprawie. Ulga badawczo-rozwojowa jest regulowana w art. 26e updof i art. 18d updop. Przepisy art. 26e ust. 2 pkt 1 updof i art. 18d ust. 2 pkt 1 updop stanowią, że za koszty kwalifikowane, tj. koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułu zatrudnienia oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. W praktyce często zdarza się, że pracownicy wykonujący czynności w ramach prowadzonej przez pracodawcę działalności badawczo-rozwojowej chorują albo przebywają na urlopach.

Czytaj więcej

Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej

Planowane jest zwiększenie kontroli nad importem oraz wwozem i wywozem środków pieniężnych do i z Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.