Polski CFO – lider z ambicjami

Tekst otwarty nr 8/2012

Polscy dyrektorzy finansowi należą do najbardziej ambitnych na świecie – wynika z badania Global CFO Barometer 2012 przeprowadzonego przez firmę Michael Page International.

Młody, ambitny lider – taki jest polski dyrektor finansowy według tegorocznego „Barometru Dyrektorów Finansowych”, ogólnoświatowego badania przeprowadzonego przez Michael Page. W badaniu wzięło udział ponad 80 tysięcy dyrektorów finansowych z 40 krajów. Spytano ich m.in. o zakres obowiązków, relacje z CEO i plany rozwoju zawodowego. Wyniki pokazują, że nasz kraj jest idealnym miejscem na karierę w finansach, a polscy CFO potrafią to wykorzystać.

Raport przynosi też dobre wiadomości dla Polek planujących karierę w finansach. Jerome Lafuite, dyrektor zarządzający Michael Page International, podkreśla, że na stanowiskach CFO w polskich firmach jest coraz więcej kobiet. – W tym roku kobiety stanowią już 24% badanych w polskich firmach – to 5 punktów procentowych więcej niż przed rokiem i prawie 10 więcej niż średnio na świecie.

Dla porównania, w Niemczech i Brazylii tylko 5% osób na stanowisku dyrektora finansowego to kobiety. Na tle innych państw Polska jest krajem najbardziej przyjaznym dla kobiet aspirujących do objęcia stanowiska CFO. – Z entuzjazmem odnotowujemy fakt, że w Polsce świat CFO nie należy już tylko do mężczyzn – zauważa dyrektor zarządzający Michael Page.

Paweł Wierzbicki z Michael Page podkreśla, że nasi CFO należą do najmłodszych i najambitniejszych na świecie. – Jak pokazuje badanie, wielu z nich chce rozwijać swoją karierę na stanowiskach zarządzających i administracyjnych – 27% widzi się za dwa lata w roli CEO, a 40% na obecnym stanowisku, ale z większym zakresem kompetencji – zaznacza.

To efekt ciągłej ewolucji roli, jaką odgrywa CFO w polskich firmach. Dyrektorzy przejmują coraz więcej kompetencji w zakresie wspierania działań biznesowych. Często są w swoich firmach liderami zmian i innowacji. – Od CFO oczekuje się, że nie tylko przedstawi raport finansowy, ale również zaproponuje na jego podstawie niezbędne działania – zauważa Paweł Wierzbicki.

Polscy dyrektorzy dostrzegają te zmiany i odpowiednio reagują – częściej niż inni zamierzają rozwijać swoje kompetencje w zakresie języków obcych oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Z odpowiedzi wynika, że aż 67% chce poprawić umiejętność zarządzania zespołem.Oznacza to prawie dwukrotny wzrost w stosunku do ubiegłego roku. Zdaniem Pawła Wierzbickiego to również efekt stopniowego wzrostu roli CFO. – Już teraz dyrektorzy finansowi zajmują się bardzo różnymi obszarami działalności firmy: od IT, przez logistykę, zakupy, po obowiązki administracyjne. Ten trend się utrzyma. CFO wiedzą, że będą w większym stopniu odpowiadali za kierowanie dużymi zespołami, więc naturalnie chcą poszerzać swoje kompetencje językowe i umiejętności w zakresie zarządzania personelem – stwierdza. – W tych wynikach odbija się też aktualna sytuacja gospodarcza. W momencie, gdy firmy często nie mogą sobie pozwolić na podwyżki i szkolenia, kluczowym elementem motywowania zespołu może być zdolność wytworzenia odpowiedniej atmosfery, czyli team spirit – dodaje Executive Manager Michael Page.

Jaki jest sposób zarządzania polskich CFO? Najwięcej z nich postrzega siebie jako „lidera” – w ten sposób odpowiedziało 42% badanych. Zdaniem menedżera Michael Page jest to związane z anglosaskim modelem zarządzania, który jest w Polsce coraz bardziej powszechny. – W obecnych czasach firmy zrzucają na dyrektorów finansowych coraz większą odpowiedzialność za obszary niefinansowe. W rezultacie to właśnie CFO jest drugą po CEO osobą, która wie, co się dzieje w każdym dziale firmy – podkreśla Paweł Wierzbicki.

W opinii Jerome’a Lafuite’a polscy dyrektorzy finansowi nie mają powodów do kompleksów w porównaniu z kolegami z zachodniej Europy. Są młodzi, ambitni i wszechstronni. – Gdyby podczas Euro 2012 polska reprezentacja składała się tylko z polskich CFO, nasza drużyna na pewno znalazłaby się w finale – kończy dyrektor zarządzający Michael Page.

Zobacz również

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R. Potwierdził to Minister Finansów w interpretacji ogólnej wydanej w tej sprawie. Ulga badawczo-rozwojowa jest regulowana w art. 26e updof i art. 18d updop. Przepisy art. 26e ust. 2 pkt 1 updof i art. 18d ust. 2 pkt 1 updop stanowią, że za koszty kwalifikowane, tj. koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułu zatrudnienia oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. W praktyce często zdarza się, że pracownicy wykonujący czynności w ramach prowadzonej przez pracodawcę działalności badawczo-rozwojowej chorują albo przebywają na urlopach.

Czytaj więcej

Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej

Planowane jest zwiększenie kontroli nad importem oraz wwozem i wywozem środków pieniężnych do i z Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.