Dnia 1 czerwca 2020 r. zmianie ulegną prawa konsumenta, których część rozciągnięta zostanie na przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności. W jakich przypadkach przedsiębiorca uzyska ochronę jak konsument? Jakie obowiązki będą mieć sprzedający w związku z przyznaniem przedsiębiorcom ochrony konsumenckiej?

Ochrona konsumencka dla przedsiębiorców w 2020 r.

Wraz z wejściem w życie dnia 1 czerwca 2020 r. przepisów ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (zwanej dalej „nowelizacją” lub „Ustawą”) część uprawnień konsumentów zostanie rozciągnięta na przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności. Wspomniana Ustawa wprowadza zmiany nie tylko w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (zwanej dalej „ustawą o prawach konsumenta”), ale także w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (zwanej dalej „Kodeksem cywilnym”). Przyczyną zmiany jest stanowisko, zgodnie z którym transakcje, które są związane z działalnością gospodarczą danego przedsiębiorcy, lecz nieposiadające dla niego charakteru zawodowego powinny być objęte ochroną konsumencką. Nowelizacja zbliża status konsumenta i przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, podlegającego obowiązkowemu wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W ściśle określonych sytuacjach tacy przedsiębiorcy będą postrzegani jak konsumenci.

Obecnie przedsiębiorca będący osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, dokonujący zakupu, nie posiada ochrony konsumenckiej, a od 1 czerwca 2020 r. w określonych przypadkach będzie uprawniony do korzystania z takiej ochrony.

Zakres podmiotowy obowiązującej regulacji

Zgodnie z definicją konsumenta zawartą w przepisie art. 221 Kodeksu cywilnego:

konsumentem jest osoba fizyczna, dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Czy od 2025 r. podatnicy będą musieli prowadzić pkpir elektronicznie?

W 2025 r. podatnicy nadal będą mogli prowadzić pkpir papierowo albo elektronicznie. Przepisy nakładające obowiązek prowadzenia pkpir wyłącznie elektronicznie i przesyłania jej w strukturze JPK do urzędu skarbowego zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2026 r.

Czytaj więcej

Wigilia dla pracowników – czy jest przychodem pracownika i kosztem dla pracodawcy?

Coraz większa liczba pracodawców decyduje się na organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników. Pracodawcy mają wątpliwości, czy po stronie pracowników powstaje z tego tytułu przychód, od którego należy pobrać zaliczkę na PIT, oraz czy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione na ten cel.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.