Dnia 1 czerwca 2020 r. zmianie ulegną prawa konsumenta, których część rozciągnięta zostanie na przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności. W jakich przypadkach przedsiębiorca uzyska ochronę jak konsument? Jakie obowiązki będą mieć sprzedający w związku z przyznaniem przedsiębiorcom ochrony konsumenckiej?

Ochrona konsumencka dla przedsiębiorców w 2020 r.

Wraz z wejściem w życie dnia 1 czerwca 2020 r. przepisów ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (zwanej dalej „nowelizacją” lub „Ustawą”) część uprawnień konsumentów zostanie rozciągnięta na przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności. Wspomniana Ustawa wprowadza zmiany nie tylko w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (zwanej dalej „ustawą o prawach konsumenta”), ale także w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (zwanej dalej „Kodeksem cywilnym”). Przyczyną zmiany jest stanowisko, zgodnie z którym transakcje, które są związane z działalnością gospodarczą danego przedsiębiorcy, lecz nieposiadające dla niego charakteru zawodowego powinny być objęte ochroną konsumencką. Nowelizacja zbliża status konsumenta i przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, podlegającego obowiązkowemu wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W ściśle określonych sytuacjach tacy przedsiębiorcy będą postrzegani jak konsumenci.

Obecnie przedsiębiorca będący osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, dokonujący zakupu, nie posiada ochrony konsumenckiej, a od 1 czerwca 2020 r. w określonych przypadkach będzie uprawniony do korzystania z takiej ochrony.

Zakres podmiotowy obowiązującej regulacji

Zgodnie z definicją konsumenta zawartą w przepisie art. 221 Kodeksu cywilnego:

konsumentem jest osoba fizyczna, dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

W 2025 r. będzie podwyżka zastawu skarbowego, ale kary porządkowe pozostaną bez zmian

Minister Finansów nie zdecydował się na podwyższenie w 2025 r. maksymalnej stawki kar porządkowych nakładanych w postępowaniu podatkowym, ale podwyższył wartość rzeczy ruchomych i praw majątkowych, które mogą być obciążone w 2025 roku zastawem skarbowym.

Czytaj więcej

Cyfryzacja dokumentacji księgowej – rozporządzenie JPK‑CIT

Od 1 stycznia 2025 r. będą obowiązywać przepisy ustawy o CIT, nakładające tzw. obowiązek cyfryzacji dokumentacji księgowej na największe firmy, w tym spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej. Tacy podatnicy powinni rozpocząć przygotowanie się do składania tzw. JPK CIT. W tym celu należy zapoznać się z opublikowanym właśnie rozporządzeniem MF.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.