Praca z fakturą dotyczy większości pracowników firm w Polsce – wynika z pierwszego ogólnopolskiego badania obiegu faktur kosztowych. Raport obalił jeden z najpopularniejszych mitów, że faktura dotyczy wyłącznie księgowości i finansów.

W 33% badanych przedsiębiorstw średnio 25% pracowników bierze udział w procesie opisu i akceptacji faktur. W przypadku średniego przedsiębiorstwa oznacza to uczestnictwo ok. 60 pracowników. Jeśli założymy, że firmy te zarządzają średnio ok. 1300 fakturami w miesiącu, to opisanie, zaakceptowanie i zaksięgowanie kosztu stanowi nie lada wyzwanie organizacyjne.

„Zauważyliśmy, że niektóre firmy utworzyły nowe stanowisko – asystent działu księgowości, którego głównym zadaniem jest przyjmowanie i rejestrowanie wpływających faktur. To świetne rozwiązanie dla tych przedsiębiorstw, które generują ponad 1000 faktur w miesiącu” – podkreśla Beata Skura, konsultant ObiegFaktur.pl. Wysoka świadomość potrzeb w zakresie usprawnienia pracy z fakturami występuje w szczególności w tych firmach, które posiadają elektroniczne systemy obiegu faktur i są otwarte na usprawnienie pracy poprzez nowoczesne zarządzanie.

Stanowiska, które najczęściej uczestniczą w procesie opisu i akceptacji faktury, to sekretarka, pracownik działu finansowo-księgowego, pracownik działu, który wygenerował koszt, kierownik działu, dyrektor jednostki i członek zarządu. Ważne jest, aby dana czynność była wykonywana przez osobę o odpowiednich kompetencjach, co zdecydowanie usprawni cały proces.

„W przypadku gdy faktura do organizacji trafiała przez księgowość, czas całego procesu w 65% przypadków nie przekroczył 1 dnia. Jeśli natomiast faktura adresowana była do pracownika związanego z zakupem, czas był wydłużony pięciokrotnie” – wylicza Beata Skura.

Czasochłonność i niezrozumiałość procesu obiegu dokumentów kosztowych jest główną przyczyną negatywnej oceny pracy z fakturami (44%). Z kolei prosty zabieg wpisania czynności opisu i akceptacji faktury w zakres obowiązków pracownika znacząco poprawiłby efektywność całego procesu. Zdarzają się również sytuacje, w których pracownicy traktują te czynności w kontekście swoistej rywalizacji „sportowej” i prowadzą ranking najlepszych wyników.

„Innym pomysłem na ocieplenie relacji pracownik – faktura jest wdrożenie narzędzi automatyzujących i usprawniających cały proces. Narzędzia takie nie tylko podpowiedzą nam, co należy robić z fakturą, ale również za nas wyślą przypomnienie do dyrektora o upływie czasu na jej akceptację. My unikniemy nieprzyjemnej sytuacji, a faktura zostanie zaakceptowana na czas” – podsumowuje Beata Skura.

Badanie zrealizowane przez firmę Kolibro jest pierwszym tego typu badaniem w Polsce. Ukazuje trendy i praktyki polskich organizacji w zakresie pracy z fakturami. Wzięło w nim udział 337 organizacji działających na terenie Polski, reprezentujących najważniejsze gałęzie gospodarki, o różnej wielkości i formie prawnej.

Zobacz również

Termin wdrożenia KSeF nie zostanie przesunięty

W odpowiedzi na interpelację poselską MF poinformowało, że projekt ustawy w zakresie KSeF zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów w II kwartale 2025 r. MF nie planuje kolejnego przesunięcia terminu wejścia w życie KSeF. Dla dużych firm będzie to 1 lutego 2026 r., a dla pozostałych 1 kwietnia 2026 r.

Czytaj więcej

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Od 1 kwietnia 2025 r. uległy zmianie stawki VAT na wybrane produkty. W niektórych przypadkach zmieniona została tylko podstawa prawna stosowania obniżonej stawki. Dotyczy to m.in. takich produktów, jak nawozy, środki ochrony roślin, pasza dla zwierząt. W związku z tym z dniem 1 kwietnia 2025 r. zostały wygaszone również WIS-y dla tych produktów, mimo że zmieniła się tylko podstawa prawna stosowania stawki obniżonej. Posiadacze tych WIS-ów utracili ochronę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.