Od 1 lutego 2026 r. zmianie ulegną zasady wystawiania faktur uproszczonych, dokumentujących czynności zwolnione z VAT. Nowe przepisy rozszerzają katalog danych wymaganych na fakturach uproszczonych, tak aby można było je wystawiać w KSeF. Zmiany wynikają z objęcia obowiązkiem e-fakturowania również podatników oraz transakcji zwolnionych z VAT, a także z wprowadzenia obowiązku identyfikowania nabywcy przy wystawianiu faktury.

W rozporządzeniu w sprawie wystawienia faktur zostały określone nowe elementy, jakie będą musiały, od 1 lutego 2026 r. zawierać faktury uproszczone, aby można było je uznać za faktury.

Zmiany w rozporządzeniu wynikają z faktu, że obowiązek wystawiania faktur w KSeF dotyczy również podatników lub czynności zwolnionych. Ponadto w art. 106ba ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(dalej ustawa o VAT) zostanie wprowadzony obowiązek podawania numeru identyfikującego przez nabywcę przy wystawianiu faktury. Obowiązek ten dotyczy nabywcy który:

  • jest podatnikiem czynnym VAT,
  • jest osobą prawną niebędącą podatnikiem,
  • jest podatnikiem zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, lub
  • wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT,
  • jest niezarejestrowanym w wykazie jako „podatnik VAT zwolniony”,
  • korzysta ze zwolniona z VAT na podstawie art. 113a ust. 1 ustawy o VAT (procedura SME).

Dlatego faktury uproszczone dokumentujące czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2–6, 8–36 ustawy o VAT lub rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień oraz wystawione przez podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego (art. 113 ustawy o VAT) będą musiały zawierać:

  • numer, za pomocą którego sprzedawca jest zidentyfikowany na potrzeby VAT, a gdy nie będzie zarejestrowany na potrzeby podatku – jego NIP – w przypadku faktur ustrukturyzowanych wystawionych w trybie online i faktur wystawionych w trybie offline; gdy faktury będą wystawiane poza KSeF nie będą musiały zawierać NIP sprzedawcy;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby VAT lub podatku od wartości dodanej z wyjątkiem przypadków, gdy nabywca towarów lub usług będzie podatnikiem:
  1. niezarejestrowanym na potrzeby VAT albo osobą prawną niebędącą podatnikiem i niezarejestrowaną na potrzeby VAT, to wtedy będziemy podawać jego NIP, jeżeli będzie posiadał,
  2. korzystającym ze zwolnienia z VAT w ramach procedury SME na podstawie art. 113a ust. 1 ustawy o VAT – to wtedy będziemy podawać indywidualny numer identyfikacyjny, EX.

Obowiązkiem podawania NIP sprzedawcy i nabywcy, gdy będzie go posiadał nie objęto faktur uproszczonych dokumentujących usługi finansowe zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, 37–41 ustawy o VAT, gdyż te faktury zostały wyłączone z obowiązku wystawiania ich w KSeF.

Natomiast faktury wystawiane przez podatników korzystających z procedury SME, jako również wyłączone z KSeF, zamiast NIP sprzedawcy będą musiały zawierać indywidualny numer identyfikacyjny EX oraz numer VAT lub NIP nabywcy, gdy będzie go posiadał.

Zmiany wchodzą w życie 1 lutego 2026 r. 

Źródło: Inforlex.pl

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 10/2026

CFO Strategy & Innovation Summit 2026: Ludzka przewaga w erze AI

CFO Strategy & Innovation Summit 2026: Ludzka przewaga w erze AI

Europejscy liderzy biznesu i finansów spotkali się w Warszawie, by rozmawiać o tym, jak sztuczna inteligencja zmienia pracę finansów, procesy decyzyjne i rolę człowieka w organizacji.

Czytaj więcej

Kwartalny VAT zyskuje na popularności. Od stycznia część firm może wrócić do rozliczeń miesięcznych

Kwartalny VAT zyskuje na popularności. Od stycznia część firm może wrócić do rozliczeń miesięcznych
  • Na koniec czerwca 2026 r. kwartalnie rozliczało się 219 356 czynnych podatników VAT. Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, to prawie 25 tys. więcej niż rok wcześniej.
  • Kto zmienił formę rozliczenia od pierwszego kwartału 2026 r., jest nią związany przez cztery kwartały i na tryb miesięczny może wrócić dopiero od stycznia 2027 r.
  • Z takiego trybu rozliczenie korzysta wiele firm handlowych, np. związanych z turystyką czy e-commerce z produktami sezonowymi, przykładowo sprzętu narciarskiego czy artykułów ogrodniczych.
  • Powodem zwiększonego zainteresowania tym sposobem rozliczania mogła być zmiana w przepisach podatkowych. Rozliczających się kwartalnie wyłączono na 2026 r. z obowiązku prowadzenia elektronicznych ksiąg i przesyłania plików JPK w podatkach dochodowych.
  • Na przełomie roku może dojść do fali rezygnacji z rozliczeń kwartalnych. Dla kogo powrót na rozliczenie miesięczne od stycznia będzie korzystny?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.