Wiele firm napotyka problem znalezienia odpowiednich osób do pracy. Połowa dyrektorów działów personalnych na świecie uważa, że znalezienie idealnego kandydata jest trudne bądź bardzo trudne. Świadczą o tym wyniki „Globalnego Barometru HR 2013” – badania przeprowadzonego wśród 4300 menedżerów i dyrektorów HR z całego świata, w tym także z Polski.

W naszym kraju odsetek szefów HR uważających proces znajdywania najlepszych kandydatów za trudny jest mniejszy niż na świecie i wynosi 27%. Jest to związane z brakiem, w zdecydowanej większości firm, systemów zarządzania poprzez cele oraz pomiarów efektywności pracy i procesów rekrutacji (KPI, Key Performance Indicators). Dopiero wykorzystanie tych wskaźników i znajomość celów rekrutacji może dać odpowiedź, czy była ona łatwa czy trudna.

Jak zauważa Paweł Wierzbicki, Executive Manager w Michael Page: – Gdy pytam niektóre firmy o cele stawiane przed osobą, która ma dołączyć do organizacji, większość ich po prostu nie określa lub wskazuje cele miękkie, bardzo trudne do zmierzenia.

Kiedy i jak mierzyć skuteczność oraz trudność rekrutacji? Po podpisaniu listu intencyjnego z kandydatem, umowy, po zakończeniu okresu próbnego czy po 6–12 miesiącach pracy i ocenie wyników nowego pracownika? – Niestety, brak pomiarów efektywności pracy powoduje, że rekrutacje w Polsce ocenia się przede wszystkim poprzez sam fakt zatrudnienia pracownika, a nie poprzez wyniki osiągnięte przez niego po określonym czasie pracy – zauważa ekspert Michael Page.

Z czym jeszcze wiąże się rekrutacja talentów? Przede wszystkim wymaga znacznie większej uwagi i przygotowania. Pierwszą trudnością jest znalezienie wybitnych menedżerów. Według badań grupa osób stanowiących najcenniejsze zasoby firm stanowi bowiem tylko ok. 20% wszystkich pracowników. Kolejną kwestią jest przekonanie ich do zmiany pracy i skutecznego opuszczenia obecnego pracodawcy, który w celu zatrzymania wartościowego pracownika jest gotowy do zaproponowania mu awansu, podjęcia nowego projektu czy podwyżki.

W polskich firmach nie ma jeszcze zwyczaju ciągłego poszukiwania talentów – rekrutacji najcięższego kalibru, o największym stopniu trudności. Dlaczego? Nowoczesne narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi rozwijają się w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych od lat 80. ubiegłego wieku. W Polsce raptem od kilkunastu lat. Trudności w znalezieniu i rekrutacji utalentowanych menedżerów pomagają firmom przezwyciężyć agencje rekrutacyjne. Współpracę z agencjami przy poszukiwania potencjalnych pracowników stosuje 83% firm biorących udział w „Globalnym Barometrze HR 2013”. Zdaniem szefów działów personalnych wszystkich regionów, w tym także Polski, nie ma lepszej metody pozyskania odpowiednich osób na stanowiska kierownicze i wyższego szczebla. Agencje rekrutacyjne mają na tym polu praktykę i doświadczenie. Posiadają też dostęp do największej bazy odpowiednich kandydatów i mogą pomóc działowi personalnemu w wyborze najlepszej osoby na dane stanowisko. Dają również gwarancję uzyskania odpowiednich wyników, które zrównoważą ryzyko związane z rekrutacją najzdolniejszych menedżerów.

Zobacz również

Termin wdrożenia KSeF nie zostanie przesunięty

W odpowiedzi na interpelację poselską MF poinformowało, że projekt ustawy w zakresie KSeF zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów w II kwartale 2025 r. MF nie planuje kolejnego przesunięcia terminu wejścia w życie KSeF. Dla dużych firm będzie to 1 lutego 2026 r., a dla pozostałych 1 kwietnia 2026 r.

Czytaj więcej

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Od 1 kwietnia 2025 r. uległy zmianie stawki VAT na wybrane produkty. W niektórych przypadkach zmieniona została tylko podstawa prawna stosowania obniżonej stawki. Dotyczy to m.in. takich produktów, jak nawozy, środki ochrony roślin, pasza dla zwierząt. W związku z tym z dniem 1 kwietnia 2025 r. zostały wygaszone również WIS-y dla tych produktów, mimo że zmieniła się tylko podstawa prawna stosowania stawki obniżonej. Posiadacze tych WIS-ów utracili ochronę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.