Gospodarka Polski

Tekst otwarty nr 5/2006

Bardzo szybki wzrost produkcji w lutym

  •  Lutowe dane o produkcji przemysłowej były miłą niespodzianką, pokazując wzrost o 10,1% r/r w porównaniu ze wzrostem (po rewizji) o 9,8% w styczniu 2006 r. Wzrost produkcji w sektorze przetwórczym był jeszcze większy i osiągnął poziom 11,7% r/r, podczas gdy produkcja przemysłowa wyrównana o czynniki sezonowe wzrosła o 9,8% r/r, co było najlepszym wynikiem od 20 miesięcy.
  •  Mniej optymistyczne były dane o produkcji budowlano-montażowej, która była o 3,5% niższa niż przed rokiem. Jednak po raz kolejny mógł być istotny wpływ warunków atmosferycznych, gdyż nastąpił spadek produkcji budowlanej związanej z pracami na zewnątrz (wznoszenie budynków i budowli, inżynieria lądowa i wodna), podczas gdy w pracach wykończeniowych nastąpił wzrost dwucyfrowy w ujęciu rocznym.

... a w marcu dalsza poprawa koniunktury

  •  Badanie koniunktury gospodarczej przeprowadzone przez GUS w marcu 2006 r. dało dość optymistyczne wyniki, pokazując poprawę nastrojów przedsiębiorców we wszystkich analizowanych obszarach (w przetwórstwie przemysłowym, w budownictwie oraz w handlu detalicznym).
  •  Firmy przetwórcze informowały o poprawie portfela zamówień, były też optymistyczne jeśli chodzi o przyszłe zamówienia i produkcję. Spodziewały się też ograniczenia skali zwolnień pracowników i nieznacznego wzrostu cen produkcji.
  •  W budownictwie dominowały optymistyczne oceny obecnej i przyszłej sytuacji, oczekiwania dalszego wzrostu zamówień i produkcji oraz wzrostu zatrudnienia i cen. Wskaźnik ogólnego nastroju w handlu był nadal ujemny, ale uległ wyraźnej poprawie i był lepszy niż przed rokiem.

Wzrost sprzedaży również powyżej oczekiwań

  •  Sprzedaż detaliczna w lutym 2006 r. wzrosła o 10,2% r/r, przewyższając oczekiwania rynkowe (ok. 9%) i potwierdzając umocnienie popytu konsumpcyjnego. Co ciekawe, realny wzrost sprzedaży detalicznej był równie wysoki jak nominalny (10,1% r/r), pokazując, że ceny w handlu stoją w zasadzie w miejscu. Solidny wzrost został zanotowany w większości działów, w tym w sprzedaży pojazdów mechanicznych (11,9%), kosmetyków i farmaceutyków (9,6%) oraz artykułów RTV i AGD (9,5%), czyli w przypadku dóbr innych niż artykuły pierwszej potrzeby.
  •  Najwyraźniej gospodarstwa domowe zaczęły korzystać z poprawy sytuacji finansowej, która nastąpiła w efekcie ożywienia na rynku pracy. W marcu 2006 r. dane o sprzedaży będą chwilowo słabsze, jednak będzie to efekt jednorazowy związany z późniejszymi niż w ubiegłym roku świętami wielkanocnymi.

Wysokie zyski przedsiębiorstw w 2005 r.

  •  Dane GUS o wynikach finansowych przedsiębiorstw w 2005 r. pokazały, że były one nieco gorsze od wypracowanych w 2004 r. Należy jednak wziąć pod uwagę, że dane z 2004 r. były wyjątkowo dobre, między innymi na skutek polepszenia sytuacji ekonomicznej po wejściu Polski do Unii Europejskiej oraz w wyniku znacznie słabszego złotego, co poprawiało opłacalność eksportu.
  •  Wynik finansowy brutto w 2005 r. wyniósł 65 mld zł, a wynik finansowy netto 51,4 mld zł, podczas gdy w poprzednim roku odpowiednie wielkości wyniosły 75,4 mld zł i 60,7 mld zł. Wyniki te były o wiele lepsze niż we wszystkich poprzednich latach od początku transformacji polskiej gospodarki. Dobrze wróży to perspektywom wzrostu gospodarczego w tym roku, szczególnie jeśli chodzi o popyt inwestycyjny.

Kontynuacja poprawy na rynku pracy

  •  Miesięczne dane z rynku pracy okazały się znacznie lepsze od oczekiwanych. Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło w lutym 2006 r. o 4,8% r/r, po wzroście o 3,6% w styczniu, podczas gdy zatrudnienie zwiększyło się o 2,5% r/r, nieznacznie wolniej wobec 2,6% miesiąc wcześniej. Fundusz płac w sektorze firm wzrósł o 7,3% r/r, co było trzecim najlepszym wynikiem w ostatnich pięciu latach (zaraz po wynikach z października i listopada 2005 r.). Realny wzrost płac i funduszu płac jest niemal równie imponujący za sprawą niskiej inflacji.
  •  Kolejna pozytywna niespodzianka z rynku pracy sugeruje, że ożywienie obserwowane ostatnio w tym obszarze jest czymś więcej niż tylko krótkotrwałym zjawiskiem. Podobny obraz wyłania się z danych Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL).
  •  Stopa bezrobocia według BAEL spadła do 16,7% w IV kwartale 2005 r. z 17,4% kwartał wcześniej, osiągając najniższy poziom od końca 2000 r. Liczba bezrobotnych obniżyła się poniżej 3 mln po raz pierwszy od 5 lat.
  •  Wyniki badania potwierdziły też trwałość wzrostowej tendencji zatrudnienia, ponieważ w IV kwartale 2005 r. liczba osób pracujących wzrosła o 2,4% r/r. Wskaźnik zatrudnienia (stosunek liczby zatrudnionych do liczby ludności w wieku produkcyjnym) ustabilizował się na poziomie ok. 46%, o 0,8 pkt proc. wyżej niż w IV kwartale 2004 r. i najwyżej od 2001 r. Dane potwierdzają oczekiwania na umocnienie wzrostu konsumpcji, tym bardziej że od marca 2006 r. pomoże w tym również wyższy fundusz rent i emerytur dzięki waloryzacji tych świadczeń.
  •  Biorąc pod uwagę, że sytuacja na rynku pracy jest jednym z najbardziej uważnie śledzonych czynników przez bank centralny, kontynuacja poprawy w tym zakresie może powstrzymywać Radę Polityki Pieniężnej od dalszych obniżek stóp procentowych.

Stopa inflacji blisko dna

  •  Stopa inflacji wyniosła w lutym 2006 r. 0,7% r/r i 0% m/m. Brak zmian cen w ujęciu miesięcznym był nieco poniżej naszej prognozy, która zakładała wzrost o 0,1%. Co ciekawe, sytuacja taka miała miejsce pomimo wyższego od oczekiwań wzrostu cen żywności (o 0,6%). Z drugiej strony, w lutym nastąpił spadek cen paliw o 1% i spadek cen odzieży i obuwia o 2,4%, a pozostałe kategorie koszyka inflacyjnego nie wskazały na tendencję do wzrostu cen. Dane inflacyjne potwierdziły nasz pogląd (podzielany przez większość uczestników rynku), że inflacja pozostanie niska w najbliższych miesiącach – poniżej 1% do października–listopada i ok. 1,5% w grudniu.
  •  Inflacja marcowa, przy stabilizacji cen paliw, będzie zależała od kształtowania się cen żywności. Według Ministerstwa Finansów inflacja CPI może spaść w marcu 2006 r. do 0,4–0,5% r/r za sprawą obniżających się cen żywności, podczas gdy my prognozujemy delikatny wzrost cen żywności i spadek CPI do 0,6% r/r.
  •  Z punktu widzenia polityki pieniężnej ważniejsza jest oczywiście inflacja w latach 2007–2008 niż w 2006 r. A wygląda na to, że w tym okresie inflacja powinna rosnąć, za czym przemawiają między innymi przyspieszenie popytu wewnętrznego i ożywienie na rynku pracy.
  •  Zgodnie z wcześniejszymi sugestiami ze strony urzędu statystycznego zmiana systemu wag w koszyku konsumpcyjnym okazała się nie mieć znaczącego wpływu na szacunki inflacji w styczniu – rewizja do 0,6% r/r z 0,7%.
  •  Warto zwrócić uwagę, że w koszyku wzrósł o 0,6 pkt proc. udział łączności (prawdopodobnie w związku z uwzględnieniem usług telefonii komórkowej), nieco wyższy był udział żywności (o 0,3 pkt proc.), a spadł udział wydatków na użytkowanie mieszkania i nośniki energii (o 0,6 pkt proc.).

Inflacja bazowa pozostaje bardzo niska

  •  Dane o inflacji bazowej, które wskazują presję inflacyjną po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze przypadkowym i egzogenicznym, ponownie pokazała, że presja na ceny jest prawie niewidoczna i w najbliższym czasie inflacja pozostanie niska. Ekspansja gospodarki jak dotychczas nie zaczęła wywierać presji na wzrost cen.
  •  Cztery z pięciu miar inflacji bazowej zanotowały w lutym spadek w porównaniu z grudniowym poziomem. Zgodnie z naszą prognozą, inflacja netto wyniosła w styczniu i lutym 2006 r. 0,8% r/r, spadając z 1,1% r/r w grudniu i osiągając najniższy poziom od sierpnia 2003 r. Druga z najuważniej obserwowanych miar inflacji bazowej, 15% średnia obcięta, również wyniosła w styczniu i lutym 2006 r. 0,8% r/r (1,0% w grudniu).

...podobnie jak ceny producenta

  •  Co prawda nastąpił wzrost inflacji producenta (PPI) z 0,3% w styczniu 2006 r. do 0,7% w lutym, jednak było to wyłącznie wynikiem niskiej bazy statystycznej roku ubiegłego, gdyż w ujęciu miesięcznym ceny spadły o 0,1%.
  •  Spadek o 0,2% m/m nastąpił w sektorze przetwórczym, co wynikało po części z obniżenia cen produktów rafinacji ropy naftowej, jednak ceny w pozostałych branżach przetwórstwa przemysłowego również się obniżyły, co wskazuje obecnie na brak istotnego ryzyka dla wzrostu inflacji.
  •  Oczekujemy, że w najbliższych miesiącach wskaźnik inflacji PPI pozostanie na bardzo niskim poziomie (być może nawet poniżej zera w kwietniu), po czym, podobnie jak inflacja CPI, pod koniec roku nastąpi wzrost do ok. 1,5%. Wydaje się, że taki rozwój sytuacji jest scenariuszem bazowym dla Rady.

Zobacz również

Nowe obowiązki przedsiębiorców ‑ zapewnienie dostępu do niektórych produktów i usług

26 stycznia 2024 r. opublikowano projekt ustawy o zapewnianiu spełniania wymogów dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Nowa ustawa nałoży szereg nowych obowiązków na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż i świadczących usługi dla osób fizycznych. Obowiązki dotyczą zapewnienia dostępu do produktów i usług przedsiębiorcy osobom ze szczególnymi potrzebami.

Czytaj więcej

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

Ministerstwo Finansów powróciło do dialogu z przedsiębiorcami, biegłymi rewidentami i księgowymi w sprawie inicjatyw i planowanych zmian w sferze szeroko rozumianego prawa bilansowego.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.