W dobie kryzysu banki niechętnie udzielają finansowania za pomocą kredytu obrotowego. W tej sytuacji przedsiębiorcy powinni rozważyć skorzystanie z usług faktoringowych. Narzędzie stosowane w okresie koniunktury może pomóc poprawić płynność finansową również, a może przede wszystkim, w gorszych czasach.

Usługa faktoringowa, w odróżnieniu od kredytu w banku, skupia się głównie na ocenie ryzyka handlowego między klientem a odbiorcą. Dla banku kluczową kwestią jest zdolność kredytowa potencjalnego klienta, która w przypadku spowolnienia gospodarczego jest, jak wiadomo, często niższa niż zwykle. Co ważne, faktoring nie jest wyłącznie zastrzykiem gotówki na konto firmowe. Oferuje również wiele usług dodanych, szczególnie cennych dla przedsiębiorców w okresie gorszej koniunktury. Podstawową korzyścią jest poprawa płynności finansowej i jednoczesna poprawa struktury bilansu, dzięki czemu możliwe jest wywalczenie lepszych warunków kredytowych czy wyższych limitów u dostawców.

W czasach kryzysu większego znaczenia nabierają działania prewencyjne, jakie zapewnia faktoring, czyli weryfikacja wypłacalności odbiorców. Pozwala to uniknąć sprzedania towaru lub wyświadczenia usługi firmie o słabszej kondycji finansowej lub kiepskiej reputacji płatnika – przekonuje Grzegorz Pardela, dyrektor handlowy Pragma Faktoring S.A.

Podobnie zadziała ocena prawna zawartych umów i kontraktów. Po analizie dokumentów klient dowie się o operacyjnych konsekwencjach wszelkich niekorzystnych zapisów. Umożliwi to przeprowadzenie transakcji w sposób niwelujący wpływ ewentualnych sytuacji spornych, a w przyszłości ustrzeże przed podobnymi zapisami. W ramach usługi faktoringu dostępna jest również opcja ubezpieczenia transakcji, czyli przejęcia ryzyka niewypłacalności odbiorcy do wysokości limitu przyznanego przez ubezpieczyciela, z którym pracuje firma faktoringowa.

Faktoring pozwala zrzucić z siebie konieczność ciągłego upominania się o własne pieniądze, gdyż monitoring bieżących wpłat leży po stronie firmy faktoringowej. Możliwe jest także zlecenie działań windykacyjnych. Co ważne, wszystko odbywa się z wykorzystaniem posiadanych już przez faktora dokumentów transakcyjnych i wiedzy o dłużniku, tym samym cały proces przebiega szybciej i sprawniej niż w przypadku zlecenia sprawy kolejnej firmie zewnętrznej. Dlatego na początku współpracy warto zwrócić uwagę na kompleksowość usług oferowanych przez firmy faktoringowe.

Umiejętnie wykorzystany faktoring pozwala zarobić na siebie. Dzięki gotówce za przekazanie należności przedsiębiorca może uzyskać rabat za zakupy gotówkowe u swoich dostawców. Im więcej takich odbiorców, tym większe korzyści finansowe – dodaje Grzegorz Pardela.

Możliwe jest także ustalenie lepszych warunków odbiorcom – przedsiębiorca może wydłużyć im terminy płatności. Tym samym może dać im szansę na większe zamówienie, zwiększając jednocześnie swój wolumen sprzedaży i przychody uzyskane z tego tytułu.

 

Zobacz również

MF przedstawiło projekt deregulacji ustawy o VAT

Przedsiębiorcy zyskają możliwość sprawdzenia statusu podatnika VAT do pięciu lat wstecz – zakłada projekt nowelizacji ustawy o VAT opublikowanej na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Przygotowany przez resort finansów projekt zawiera łącznie kilkadziesiąt zmian, w tym m. in. wprowadzenie instytucji składu VAT, rozszerzenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy, doprecyzowanie zasad rozliczania VAT w systemie kaucyjnym.

Czytaj więcej

Księgowi w stanie głębokiej niepewności przed KSeF. Najbardziej obawiają się trzech rzeczy. Wyniki najnowszego badania „Księgowi i przedsiębiorstwa wobec KSeF”

Jakiej gotowości na KSeF spodziewamy się na trzy miesiące przed godziną zero? Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24 ściągają nas na ziemię. Prawie połowa księgowych (47,5%) nie potrafi jednoznacznie stwierdzić, czy jest przygotowana na nadchodzącą rewolucję, a niemal 1/3 mówi wprost, że nie jest. Co teraz budzi w branży największe obawy? Czy mimo wszystko są księgowi, którzy śpią spokojnie albo chociaż – spokojniej niż reszta?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.