Zrozumieć BPM

Tekst otwarty nr 5/2007

Co oznacza zarządzanie efektywnością przedsiębiorstwa? Wyjaśniają K. Wilhide i D. Vesset z firmy konsultingowej IDC.

www.cognos.com

Pojęcie Business Performance Management (BPM) rozumiane jest zwykle jako klasa systemów informatycznych, które poprzez integrację i zarządzanie danymi zgromadzonymi w hurtowni, oferowanie systemów zapytań i analiz oraz zastosowanie generatorów raportów i kierowniczych „paneli sterowania” umożliwiają poprawę jakości planowania, uzyskanie wysokiej przejrzystości działania i zwiększenie trafności decyzji podejmowanych ad hoc.

Wielu menedżerów, wybierając rozwiązania informatyczne, łapie się niestety na haczyk podobnych do powyższych haseł, nie wiedząc bliżej, czego tak naprawdę należy od tych systemów oczekiwać.

Jakie warunki powinien zatem spełniać system IT, aby zasługiwał na miano BPM? Po pierwsze, musi być on użyteczny nie tylko dla kierownictwa, ale wszystkich interesariuszy przedsiębiorstwa. Po drugie, powinien zapewniać spójny model danych, wykorzystywany we wszystkich podsystemach. Po trzecie, rozwiązania muszą cechować się adaptowalnością - co nie jest priorytetem zarabiających na rozwoju oprogramowania dostawcach. W końcu, architektura systemu musi bazować na sprawdzonym modelu biznesu, wypracowanym przez twórcę oprogramowania na podstawie doświadczeń ze współpracy z klientami.

Czy jednak samo posiadanie systemu informatycznego charakteryzującego się wskazanymi cechami oznacza już, że zarządzamy efektywnością przedsiębiorstwa? Zdecydowanie nie. BPM to bowiem „kultura organizacyjna” zorientowana na efekty, która przejawia się m.in. podjęciem przez kierownictwo odpowiedzialności za wyniki, dobrą komunikacją i stworzeniem cyklu ciągłego doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie. Tego zaś samo oprogramowanie zapewnić nie może.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.