Stabilny byt firmy i rosnące z roku na rok przychody to często wizja, która niestety nie może być zrealizowana. Wiele firm boryka się z wieloma kłopotami: od trudności w uzyskaniu kredytu bankowego, po lawinę nieściągalnych należności. W takiej sytuacji prędzej czy później może dojść do bankructwa. Aby temu zapobiec należy odpowiednio wcześnie zauważyć niepokojące symptomy.

Symptomy upadłości firmy

Upadłość przedsiębiorstwa nie pojawia się nagle, ale jest procesem rozłożonym w czasie, w którym można zaobserwować pogarszające się warunki finansowe firmy. Określone symptomy nadchodzącego kryzysu przedsiębiorstwa można wykryć ze znacznym wyprzedzeniem, co daje firmie szansę na podjęcie odpowiednich działań.

Główne przyczyny upadłości firmy

Przyczyny upadłości przedsiębiorstw możesz generalnie podzielić na 2 grupy:

( 1 ) czynniki zewnętrzne, związane ze zjawiskami makroekonomicznymi;

( 2 ) czynniki wewnętrzne, związane z samą firmą.

Pierwszą grupę stanowią czynniki o charakterze zewnętrznym w stosunku do firmy. Wynikają one z uwarunkowań makroekonomicznych w kraju. Firmy nie mają na nie wpływu i muszą się do nich przystosować.

Wpływ sytuacji makroekonomicznej na kondycję finansową firm jest na tyle duży, że określa skalę upadłości w całej gospodarce. Udział przedsiębiorstw składających wnioski upadłościowe w ogólnej liczbie podmiotów funkcjonujących w gospodarce jest odzwierciedleniem koniunktury gospodarczej, polityki rządu i instytucji finansowych w stosunku do firm.

Drugą grupę przyczyn upadłości przedsiębiorstw stanowią czynniki wewnętrzne. E. Altman na podstawie badań amerykańskich w ok. 17 000 upadłych przedsiębiorstw stwierdził, że w ponad 94% wszystkich upadłości przyczyną był brak doświadczenia i niekompetencja kadry zarządzającej. Czynniki te dodatkowo wzmocnione złą sytuacją makroekonomiczną kraju, mogą w ostateczności z bardzo dużym prawdopodobieństwem doprowadzić do bankructwa firmy.

Według opublikowanych danych przez firmę Dun & Bradstreet w 1993 roku, dotyczących bezpośrednich przyczyn upadłości przedsiębiorstw w USA największy udział miały:

wysokie koszty operacyjne (40,5%),

niewystarczające zyski (11,6%).

Według opinii prawników prowadzących sprawy upadłościowe (D. Czajka „Przedsiębiorstwo w kryzysie”, 1999) błędy kadry zarządzającej przejawiały się przede wszystkim w:

( 1 ) jednokierunkowym rozwoju firmy i oparciu jej funkcjonowania tylko na jednym produkcie, kierunku działania i segmencie rynku;

( 2 ) nieumiejętnym doborze kontrahentów i zawieraniu transakcji z niesprawdzonymi firmami;

( 3 ) nieumiejętnym zarządzaniu funduszami przedsiębiorstwa i nadmiernej konsumpcji kosztem inwestowania i tworzenia funduszy rezerwowych;

( 4 ) nadmiernym, niedostosowanym do możliwości tempie rozwoju.

Jak widać, błędy popełniane przez zarząd należą do podstawowych przyczyn upadłości przedsiębiorstwa zarówno w rozwiniętych gospodarkach rynkowych, jak i w Polsce.

Trudności finansowe są jedną z ważnych bezpośrednich przyczyn upadłości polskich firm. Nadmierne zadłużenie to czynnik stanowiący wysokie zagrożenie dla kondycji finansowej firm. Jako znaczące dla tej kondycji należy także wymienić zbyt długi spływ należności oraz złą gospodarkę zapasami.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Projektowanie zorientowane na klienta ‑ czym jest i jakie korzyści przynosi dla biznesu?

Projektowanie zorientowane na klienta - czym jest i jakie korzyści przynosi dla biznesu?

Dlaczego projektowanie produktów i usług pod kątem użytkownika jest tak ważne? Ponieważ pozwala kształtować pozytywne doświadczenia klienta, a docelowo sprawić, że stanie się on ambasadorem firmy, przyciągającym do niej kolejnych nabywców. Nic więc dziwnego, że realizacji tego projektu podejmują się obecnie nie tylko duże korporacje, lecz również małe, lokalne biznesy. O czym pamiętać, projektując produkt lub usługę? Z jakich narzędzi i metod warto skorzystać? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w artykule.

Czytaj więcej

Zarządzanie operacyjne przez jakość w gospodarce sieciowej

Zarządzanie operacyjne przez jakość w gospodarce sieciowej

Jakość, jak wiele ma definicji, jak różnie jest klasyfikowana. O jakość możemy się pokłócić – gdyż subiektywnie ją określamy. Dla jednych jakość się liczy, dla innych nie ma znaczenia. Jakość w przedsiębiorstwie, w zespole, w pracy – odzwierciedla pewną wartość, a wartość ta podlega wycenie. Czy wszystko możemy wycenić w mierniku pieniężnym? Czym jest więc jakość w sieciowej gospodarce?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.