Stratedzy bez strategii

Tekst otwarty nr 4/2008

Kiedy wdrożenie Zrównoważonej Karty Wyników przyniesie przedsiębiorstwu długofalowy sukces? Komentuje H.R. Friedag - dobrze znany w Polsce przedstawiciel Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów.

www.friedag.com

Trudno byłoby znaleźć menedżera nieświadomego faktu, iż przyszłość przedsiębiorstwa zależy od dokonywanych codziennie wyborów. Wciąż jednak zbyt wielu zarządzających nie przyjęło do wiadomości, iż każda z decyzji operacyjnych musi mieć na celu realizację zamierzeń strategicznych.

Nietrudno zatem wyjaśnić, dlaczego istnieją przedsiębiorstwa, które wdrożyły Zrównoważoną Kartę Wyników i wypracowały system mierników zarządczych, a nadal brną do przodu na oślep. Dzieje się tak, gdyż faktycznie nie mają one strategii. Na pewno bowiem nie jest nią stwierdzenie, iż „głównym partnerem jest klient”, „najwyższym dobrem są pracownicy”, a „celem jest zwrot z kapitału w wysokości X%”.

Formułując strategię, warto przypomnieć sobie myśl A. Deyhle, który stwierdził, iż decyzje operacyjne służą „robieniu rzeczy właściwie”, zaś strategiczne „robieniu właściwych rzeczy”. Zrównoważona Karta Wyników ma zatem umożliwić „właściwe robienie właściwych rzeczy”, ponieważ każde działanie operacyjne ma nie tylko służyć rozwiązaniu bieżącego problemu, ale powinno być krokiem w kierunku stworzenia potencjału na przyszłość.

Warto także podkreślić, iż przedsiębiorstwo - choć funkcjonuje w określonym otoczeniu i podlega jego wpływom - swoją wizję rozwoju i koncepcję zarządzania musi wyprowadzić z wewnętrznej kultury organizacyjnej. Tylko na takim fundamencie można budować realny system celów, z których wynikać będą konkretne przedsięwzięcia i działania.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.