Ryzykowna niewiedza

Tekst otwarty nr 7/2009

Jaki jest związek zachowań klientów z zarządzaniem ryzykiem? Odpowiadają Ch. Fawcus i S. Hasan – znawcy obu tych zagadnień.

www.managementmag.com

O skuteczności systemów zarządzania ryzykiem decyduje dostęp do wiarygodnych i aktualnych informacji o środowisku zewnętrznym i wewnętrznym organizacji. Nie ma przy tym ważniejszej informacji niż ta, że przedsiębiorstwo traci klientów. Co ciekawe jednak, systemy zarządzania ryzykiem rzadko wychodzą poza mierniki finansowe i dane makroekonomiczne, ignorując fakt, iż najlepszym barometrem kondycji finansowej przedsiębiorstwa są zachowania klientów.

Postawy klientów kształtowane są przez trzy czynniki: satysfakcję z produktów i samych zakupów, posiadanie bazy porównawczej oraz „sentyment do marki”. Natężenie tych trzech cech można oszacować na podstawie informacji gromadzonych przez większość systemów zarządzania relacjami z klientami (CRM). Co więcej, badania rynkowe pozwalają skutecznie kwantyfikować odczucia, chęci, potrzeby i zamiary nabywców – czyli ustalać prawdopodobieństwo kolejnego zakupu. W ten sposób możliwe jest uwiarygodnienie planów przedsiębiorstwa – co jest przecież celem zarządzania ryzykiem.

Wskazane zagadnienia są tym ważniejsze, iż postawy klientów stają są coraz bardziej zmienne i krótkotrwałe. Możliwości wzajemnego informowania się nabywców o swoich doświadczeniach oraz propozycjach konkurentów, na przykład w ramach serwisów społecznościowych, wywołała niekorzystną dla przedsiębiorstw asymetrię informacji. Czas zatem połączyć siły specjalistów od marketingu i finansów i zacząć aktywnie kształtować poziomy mierników z obszaru „zachowań klientów”.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.