Profesjonalność procesu raportowania jest pochodną dojrzałości organizacyjnej danego przedsiębiorstwa, a o jego sukcesie w znacznym stopniu decyduje zaangażowanie zarządu na każdym etapie procesu budowy raportu. Jakie aspekty są najważniejsze podczas sporządzenia raportów niefinansowych? Jak przygotować się do przygotowania raportu? Jak powinna wyglądać komunikacja? Jakie podejście do procesu raportowania powinien mieć zarząd?

Raportowanie danych niefinansowych. Wyzwanie dla kadry kierowniczej?

Tak naprawdę raport jest samą końcówką procesu, który rozpoczyna się od budowy zespołu interpersonalnego i przygotowania realnego harmonogramu prac wraz z ich zakresem. W kolejnej fazie konieczne staje się badanie istotności kluczowych informacji z punktu widzenia poszczególnych grup interesariuszy, szerzej opisane w dalszej części artykułu, a następnie identyfikacja i agregacja z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, danych przy zaangażowaniu w pracę nad raportem całego zespołu. Ważne jest też odpowiednie zaangażowanie zarządu, który powinien być informowany o postępie prac na każdym etapie budowy raportu. Przygotowanie danych do raportu i zrozumienie celowości jego ujawnienia jako informacji wypełniającej lukę informacyjną w kontekście danych finansowych i lukę wartości w kontekście wyceny rynkowej, wymaga zmiany mentalności poszczególnych pracowników już na samym początku projektu. Konieczne bowiem staje się utrzymanie bardzo dobrej komunikacji w zespole i budowa narzędzi informatycznych pozwalających na sprawne zbieranie danych, z uwzględnieniem taksonomii terminów stosowanych w raporcie oraz ustrukturyzowanie danych niefinansowych wedle przejrzystej koncepcji prezentacji informacji i wartości, z którymi identyfikuje się przedsiębiorstwo, osadzonych w kontekście prowadzonego biznesu. Wszystkie powyższe elementy determinują budowę dobrego raportu, a w konsekwencji zrozumienie jego treści przez czytelników. Tym samym efektywny proces raportowania powinien zostać poprzedzony kilkoma kluczowymi kwestiami, takimi jak: analiza wpływu, jaki przedsiębiorstwo wywiera na otoczenie, analiza dialogu prowadzonego z interesariuszami, ocena jakie informacje i gdzie są zbierane w spółce. Kluczowa staje się również kwestia funkcjonalności systemu informatycznego wdrożonego w spółce i tego, na ile umożliwia on automatyzację zbierania danych, zwłaszcza jeżeli chodzi o parametry potrzebne do wyliczenia wskaźników twardych: KPI, funkcjonujących w firmie procedur, polityk i ryzyk niefinansowych.

W dążeniu do profesjonalności procesu raportowania

Profesjonalność procesu raportowania jest pochodną dojrzałości organizacyjnej danego przedsiębiorstwa, a o jego sukcesie w znacznym stopniu decyduje zaangażowanie zarządu na każdym etapie procesu budowy raportu. Zasadne jest zatem, aby w trakcie zbierania danych powstał swoisty ślad rewizyjny, rozumiany jako kompendium danych bazowych w oparciu o które budowany będzie raport. Istotna staje się prezentacja nie pojedynczych liczb, wskaźników, a przedstawienie ich w ujęciu minimum dwuletnim – tak, aby możliwe było pokazanie trendów. Idealna natomiast byłaby sytuacja, w której czytelnik raportu mógłby wyłonić korelacje, jakie zachodzą pomiędzy danymi niefinansowymi i finansowymi, uwzględniając określony interwał czasowy. Innymi słowy, raport powinien odpowiedzieć na pytanie: jaki wpływ na późniejsze wyniki finansowe mają decyzje zarządcze w obszarze aprecjacji vs. deprecjacji aktywów niefinansowych? Dane pozafinansowe, kluczowe w powyższym procesie wnioskowania, są osadzone w definicyjnym i praktycznym rozumieniu kapitału intelektualnego firmy a jego rozumienie jest kluczem w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem w gospodarce cyfrowej. W kontekście zaś światowych trendów podejmowana społeczna odpowiedzialność biznesu w wymiarze zrównoważonego rozwoju, a tym samym gospodarki obiegu zamkniętego, studzi pokusy zarządów, które pragną maksymalizować funkcje zysku jako głównego celu funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wymiar społeczny zmusza do refleksji której powinny poddać się zarządy pragnące być społecznie odpowiedzialne, co do siły wpływu wywieranego przez operacyjną działalność przedsiębiorstwa na takie obszary jak: środowisko, społeczność lokalna etc. Następnym krokiem powinna być weryfikacja strategii spółki i jej celów, które powinny ujmować zrównoważony rozwój, a to nic innego, jak odpowiedzialne gospodarowanie, które pozwala na ponowne odrodzenie się eksploatowanych zasobów, tak aby kolejne pokolenia mogły z nich korzystać.

Zgodnie z powyższą filozofią, spójność logiczna pomiędzy prezentowaną treścią, wskaźnikami twardymi a grafiką, powinna pozwolić czytelnikowi na dokonanie racjonalnego procesu analizy i wnioskowania, a w konsekwencji na ocenę zmian zachodzących w przedsiębiorstwie w obszarach objętych raportowaniem. Dla pełnego obrazu, konieczne więc staje się zidentyfikowanie kluczowych wskaźników efektywności KPI, budowa macierzy ryzyka i dokonywanie cyklicznej oceny prawdopodobieństwa materializacji danego ryzyka i skuteczności wdrażania adekwatnych działań prewencyjnych, które z jednej strony są objęte wymogiem raportowania, a z drugiej chronią zarząd przed odpowiedzialnością w kontekście mających wejść w życie nowych wymogów prawnych o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.