Koncepcja kaizen costing, określana również jako rachunek redukcji kosztów lub rachunek kosztów ciągłego doskonalenia, dotyczy systematycznego rozliczania efektywności działań ukierunkowanych na redukcję ponoszonych kosztów do pożądanego poziomu1. Model zarządzania kosztami oparty na idei kaizen nie ogranicza się do stosowania jednej metody, lecz łączy w sobie wszystkie techniki i metody, których praktyczne zastosowanie przyczynia się do usprawniania realizowanych procesów i działań.

Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia

Połączenie wielu technik i metod może znacząco wpłynąć na skrócenie cykli produkcyjnych, bardziej efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów czy poprawę jakości produktów.

Kaizen costing koncentruje się na redukcji kosztów już realizowanych procesów i skupia się na systematycznym podejmowaniu działań ukierunkowanych na stopniowe ich obniżanie. Należy jednak podkreślić, że celem kaizen costing nie jest osiąganie przyjętych standardów, lecz ich nieustanne poprawianie2. Kalkulacje kosztów kaizen charakteryzują się tym, że skupiają się na motywowaniu do redukowania kosztów procesu, a nie na precyzyjnym określaniu kosztów produktów. Działania podejmowane na rzecz obniżania kosztów są realizowane przez zespoły pracowników uczestniczących bezpośrednio w procesie objętym analizą, które posiadają uprawnienia do dokonywania niewielkich inwestycji. Zatem kaizen costing to system wspomagający redukcję kosztów działalności operacyjnej organizacji na etapie produkcji wyrobów.

Przykłady instrumentów aktywizujących realizację kaizen w praktyce w przedsiębiorstwie z branży FMCG

Badane przedsiębiorstwo opracowało trzy poziomy zaawansowania działań związanych z kaizen costing. Są to quick kaizen, standard kaizen i major kaizen. Tabela 1 przedstawia wskazane narzędzia w sposób syntetyczny.

Karty przed/po – QUICK KAIZEN

Karty przed/po to narzędzie, które w badanym przedsiębiorstwie zostało zdefiniowane jako najszybsza i jednocześnie najprostsza metoda wdrażania usprawnienia. Jej największą zaletą jest fakt, że identyfikacja źródła marnotrawstwa może być dokonana bezpośrednio przez operatora pracującego na stanowisku, a więc przez pracownika, który bezpośrednio realizuje usprawnianą czynność w procesie. Co więcej, wdrażanie drobnych usprawnień może być dokonane przez samego operatora i nie wymaga ingerencji przełożonego, a jedynie jego poinformowania. W praktyce oznacza to, że operator sam identyfikuje problem lub źródło marnotrawstwa i dokumentuje to, następnie informuje lidera wydziału i samodzielnie wprowadza usprawnienie w danym obszarze. Sam pomysł zostaje umieszczony na ustalonym do tego celu formularzu, który porównuje stan wyjściowy z sytuacją po wdrożeniu usprawnienia. Formularz zazwyczaj bazuje na dokumentacji fotograficznej, aby przedstawić zmianę w najprostszy możliwy sposób.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Symptomy upadłości firmy

Symptomy upadłości firmy

Stabilny byt firmy i rosnące z roku na rok przychody to często wizja, która niestety nie może być zrealizowana. Wiele firm boryka się z wieloma kłopotami: od trudności w uzyskaniu kredytu bankowego, po lawinę nieściągalnych należności. W takiej sytuacji prędzej czy później może dojść do bankructwa. Aby temu zapobiec należy odpowiednio wcześnie zauważyć niepokojące symptomy.

Czytaj więcej

Chmura w pytaniach i odpowiedziach

Chmura w pytaniach i odpowiedziach

Chmura obliczeniowa jest bez wątpienia jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku IT. Od chmury nie ma już odwrotu. Jako jeden z czołowych dostawców systemów w chmurze obserwujemy, że każda rozmowa z klientem na temat wyboru systemu porusza kwestię, czy rozwiązanie powinno być chmurowe czy też nie. To nowość! Co ciekawe, klienci sami inicjują temat. Zobacz, jakie pytania na temat systemów w chmurze słyszymy najczęściej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.