Przestrzeń sukcesu

Tekst otwarty nr 3/2008

Czy istnieją jeszcze kluczowe czynniki sukcesu, którymi organizacje nie próbowały dotąd sterować? Obserwacje czyni K. Stephenson - antropolog i specjalista z zakresu zarządzania.

www.ebfonline.com

Zasoby materialne i niematerialne, personel i wiedza, relacje oraz czas - wydaje się, iż wszystkie kluczowe elementy warunkujące powodzenie przedsiębiorstw są pod kontrolą, a ich wpływ na realizację strategii jednostki ujęty został w systemie mierników zarządczych. Okazuje się jednak, iż przeoczono jeszcze jeden istotny czynnik - „przestrzeń pracy”.

Podczas analizy miejsca pracy uwaga pada na obiekty - maszyny, urządzenia oraz ludzi. Dokonuje się zatem takiej ich aranżacji, aby np. uprościć działanie linii produkcyjnej, przyspieszyć odbiór i wysyłkę dostaw czy usprawnić obsługę klientów. Warto jednak zauważyć, iż przestrzeń, w której pracownicy spędzają jedną trzecią swojego życia, ma istotny wpływ na kulturę organizacyjną, kreatywność personelu oraz sprawność działania zespołów.

Jeżeli pracownicy są nośnikami kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, to organizacja przestrzeni pracy decyduje o tym, jaka część tego potencjału zostanie wykorzystana. Mierząc ów udział, należy zwrócić uwagę na trzy kwestie. Pierwszą jest kreatywność personelu - musi istnieć możliwość odizolowania się pracowników dla lepszej koncentracji. Drugą stanowi spoistość zespołów - konieczna jest dogodna forma kontaktu członków zespołów. W końcu należy zagwarantować zaangażowanie personelu - poprzez „bezinwazyjną” kontrolę jego poczynań.

Jeżeli spojrzeć na typowe - w USA - rozwiązanie aranżacyjne, tj. otwartą przestrzeń z wydzielonymi boksami i komunikacją on-line, można wskazać następujące efekty uboczne. Pracownicy są pod ciągłym wpływem czynników zakłócających - setek dzwoniących telefonów i hałasujących urządzeń - czują, iż każdy ich ruch jest monitorowany - koncentrują się zatem na pozorowaniu zaangażowania - a komunikacja sprowadza się do natychmiastowego, bezrefleksyjnego odpowiadania na e-maile - przez co te same sprawy powracają kilkakrotnie.

Jaką część kapitału intelektualnego może w ten sposób spożytkować organizacja? Wielu menedżerów też chciałoby znać odpowiedź na to pytanie!

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.