Planowanie czy kontrola

Tekst otwarty nr 9/2007

Które z dwóch podstawowych zadań controllerów przynosi przedsiębiorstwom większe zyski? Wyniki badania American Productivity Quality Center i IBM Global Business Services prezentuje L. Brannen.

www.businessfinancemag.com

Okazuje się, iż przesunięcie punktu ciężkości między kontrolą i planowaniem ma istoty wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Wśród rynkowych „słabeuszy” stosunek nakładów na działania kontrolne - obejmujące ocenę poniesionych kosztów oraz efektów polityki finansowej i inwestycyjnej - do wydatków związanych z prognozowaniem, planowaniem i budżetowaniem wynosi 5 : 2. Tymczasem w organizacjach charakteryzujących się najwyższą efektywnością już tylko 5 : 3. Jakie są tego skutki? Przedsiębiorstwa z pierwszej ligi, aby zarobić 1000 dolarów, muszą wydać na kontrolę i planowanie zaledwie 78 centów. Organizacje, które bagatelizują planowanie, aby uzyskać taki sam zysk, ponoszą koszty rzędu 6,38 dolarów.

Receptą na sukces nie jest oczywiście samo przesunięcie wydatków. Po pierwsze, przewagę zapewnia stosowanie budżetowania kroczącego - zamiast rocznego. Mimo, iż w tym pierwszym przypadku w ciągu roku dokonywane są cztery przeglądy planów, czas im poświęcony wynosi średnio 30 dni. W „klasycznym” podejściu zbliża się do 90. Po drugie, zamiast kłaść akcent na kontrolę zakończonych działań, wiodące organizacje skupiają się na identyfikacji potencjalnych źródeł ryzyka przed rozpoczęciem ich realizacji. W efekcie czas niezbędny na wykrycie nieprawidłowości i zastosowanie środków zaradczych skraca się z 43 do 9 dni. W końcu, precyzyjne prognozy przepływów pieniężnych powodują, iż na monitoring należności wystarczy wydać jedynie 7 centów z każdego 1000$ wpływów. Brak takich planów zwiększa wydatki na kontrolę w tym obszarze 14-krotnie.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.