Kreatywność pod kontrolą

Tekst otwarty nr 2/2009

Jak sprawić, aby pracownicy byli bardziej twórczy? Badania nad związkiem kreatywności i wyników przedsiębiorstw opisuje J. Hanna z Harvard Business School.

http://hbswk.hbs.edu

Controlling personalny już dawno przestał ograniczać się do monitorowania kosztów osobowych i wydajności pracy. Nadal jednak uwadze menedżerów i analityków umyka kluczowy czynnik budowania wartości przedsiębiorstwa związany z zasobami ludzkimi - kreatywność.

W celu zrozumienia, jak duży potencjał tkwi w pracy twórczej, należy obalić mit, iż kreatywność jest tylko pochodną inteligencji i talentu. W równym stopniu wynika ona z chęci podejmowania odpowiedzialności czy umiejętności spojrzenia na problemy z różnych perspektyw - czyli tych cech pracowników, które można kształtować.

Jednak, aby sterować zdolnościami kreatywnymi organizacji, trzeba umieć je zmierzyć. Pionierskie badania pokazują, iż zjawisko to można skwantyfikować, zestawiając dane dotyczące efektów działań personelu z informacjami o odczuwanych przez pracowników emocjach oraz ich ocenie środowiska pracy. W ten sposób zaobserwowano związek między najważniejszymi z emocjonalnego punktu widzenia wydarzeniami a sprawnością działania pracowników. Okazuje się, iż zarówno negatywne, jak i pozytywne bodźce determinują poziom kreatywności personelu nawet dwa dni po zaistnieniu określonych sytuacji w miejscu pracy. Natomiast stały wzrost zdolności twórczych kadry uzyskać można, wyznaczając pracownikom jasne i istotne cele, zapewniając im wystarczające zasoby rzeczowe i czas na realizację obowiązków, a przede wszystkim skłaniając ich do traktowania sukcesów i porażek w kategoriach osobistego rozwoju i zdobywania doświadczenia.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.