Interesariusze pod kontrolą

Tekst otwarty nr 4/2008

Jak zapewnić zbieżność celów przedsiębiorstwa i jego interesariuszy? Rozwiązanie przedstawia D. Recklies, odpowiedzialna za planowanie strategiczne w Corealcredit Bank AG.

www.themanagement.de

Współczesne przedsiębiorstwa, zwłaszcza te duże, znalazły się pod wpływem różnych osób i grup interesu, którymi - oprócz właścicieli - są: klienci, partnerzy strategiczni, dostawcy, pracownicy i związki zawodowe, regulatorzy, władze lokalne oraz opinia publiczna i media. Błędne jest jednak mniemanie, iż to organizacje powinny dostosować się do oczekiwań interesariuszy. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest aktywne sterowanie relacjami z otoczeniem.

Kluczową kwestią staje się rozpoznanie, w jakim zakresie konkretne grupy interesu chcą i będą wywierały wpływ na funkcjonowanie jednostki. Pomocnym narzędziem jest macierz aktywności interesariuszy grupująca ich w cztery kategorie: „niewymagających” (w niewielkim stopniu zainteresowanych, o słabej sile oddziaływania), „niedoinformowanych” (żądających informacji, ale o ograniczonych możliwościach nacisku), „niezadowolonych” (niezainteresowanych, ale wywierających dużą presję) oraz „partnerów strategicznych” (dociekliwych i wpływowych).

Pierwszą grupę usatysfakcjonują standardowe komunikaty. Drugą - po zapewnieniu regularnego dopływu informacji - łatwo przekształcić w pozostających pod kontrolą sprzymierzeńców. Najbardziej kłopotliwa jest grupa trzecia, pozostając bowiem pasywną, może torpedować plany organizacji. Monitoring działań tych podmiotów, przewidywanie ich zachowań i „dyplomacja” są sposobem na osłabienie czujności i woli działania potencjalnych adwersarzy zarządu. Natomiast partnerzy strategiczni powinni zostać włączeni w proces planowania. Wówczas zaistnieją najlepsze warunki do uzgodnienia celów interesariuszy i przedsiębiorstwa.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.