Controller w centrum uwagi

Tekst otwarty nr 4/2009

Jak powinien postępować controller, aby jego głos był słyszalny w przedsiębiorstwie? Doświadczeniami dzieli się R. Hichert - profesor, menedżer i specjalista do spraw komunikacji biznesowej.

www.hichert.com

Powodzenie controllerów zależy od ich umiejętności komunikowania się z otoczeniem. Oznacza to, iż przygotowane raporty tylko wtedy stają się narzędziem wsparcia zarządzania, gdy zawierają jednoznaczne stwierdzenia, ostrzeżenia lub zalecenia. Istnieje siedem zasad raportowania, które są dla controllera receptą na SUCCESS.

„Say it” - w swoich opracowaniach controller musi dotykać istoty problemu, co nie oznacza konieczności ciągłego powtarzania słów: „znaczący”, „kluczowy” czy „zasadniczy”. „Unify it” - warunkiem właściwej percepcji raportu jest ujednolicenie jego układu i treści. Używanie zamiennych terminów czy prezentowanie tych samych wielkości w różnych ujęciach nie jest oznaką kunsztu controllera, ale braku zrozumienia jego roli w przedsiębiorstwie. „Condense it” - informacje muszą być podawane zwięźle, a „wyjaśnienia” nie mogą komplikować interpretacji poszczególnych pozycji raportu. „Check it” - eliminacja wszystkich błędów jest jedynym akceptowanym poziomem poprawności raportu. „Explain it” - raport controllera musi być wolny od wieloznaczności, co wymaga podawania formuł obliczeniowych i źródeł informacji. Tak samo dokładnie trzeba wyjaśniać pozytywne, jak i negatywne zjawiska - brak tej równowagi oznacza pogłębianie istniejących problemów. „Simplify it” - należy zrezygnować z wszelkich elementów, które nie służą komunikacji, a są jedynie ozdobnikami. „Structure it” - ostatnim zaleceniem jest natomiast ujęcie treści w takim układzie, który ułatwia i przyspiesza odnalezienie pożądanych informacji.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.