Co masz z(a)robić jutro...

Tekst otwarty nr 12/2006

Czy dyrektorzy finansowi myślą o przyszłości? Uwagami dzieli się D. Bedell – publicystka współpracująca z czołowymi magazynami finansowymi.

www.gfmag.com

Regulacje zwiększające przejrzystość procesów finansowych, tj. Nowa Umowa Kapitałowa (Basel II) czy amerykańska ustawa Sarbanes-Oxley, stawiają przed menedżerami nowe wyzwania związane z zarządzaniem aktywami finansowymi. Prawdziwe wyzwanie, jak twierdzi L. Rossi z Deutsche Bank, to jednak skuteczne wykorzystanie scentralizowanych i uzyskiwanych w czasie rzeczywistym informacji o przepływach pieniężnych w całej organizacji. Własne środki pieniężne to najtańszy kapitał, a umiejętność prognozowania przepływów finansowych pozwala zrobić z niego właściwy użytek.

Okazuje się, że wiele przedsiębiorstw, które wdrożyły systemy analiz danych biznesowych (BI) i korzystają z nich w zakresie planowania sprzedaży, zaopatrzenia i produkcji, planują przepływy pieniężne poza systemem wskutek braku właściwego wyodrębnienia z hurtowni danych znajdujących się tam informacji. Wielu menedżerów koncentruje się także na dogłębnym analizowaniu historycznych przepływów, podczas gdy wymierne korzyści uzyskuje się dzięki umiejętności dokładnego przewidzenia przyszłego stanu rozrachunków – chociażby na zamknięcie dnia.

S. Srivastava z Aceva Technologies dodaje, iż nie da się dokładnie prognozować przepływów tylko na podstawie danych z własnej ewidencji. Kluczem jest ich integracja z informacjami pochodzącymi wprost od kontrahentów, którzy najlepiej znają swoje przyszłe posunięcia.

Warto pamiętać, iż żadna technologia nie da 100% dokładności prognoz. Jednak poprawa ich trafności sprawi, że menedżerowie ze spokojem spojrzą w przyszłość.

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.