Analiza ABC/XYZ w Excelu

CiRZ_237_12.jpg
no. 6/2019

Analiza ABC/XYZ to analiza powstała z połączenia dwóch analiz: analizy ABC, która ma doprowadzić do podzielenia zapasów na trzy kategorie według kryterium ich liczebności asortymentowej oraz analizy XYZ, która dzieli towary według regularności zapotrzebowania. Właściwe połączenie tych dwóch analiz pozawala pogrupować towary na 9 grup, począwszy od towarów najbardziej znaczących pod kątem wartości i zużycia w dużych ilościach aż do tych, które są mało znaczące wartościowo i bardzo rzadko zużywane, co z kolei umożliwia zróżnicowanie podejścia do zarządzania równymi grupami zapasów.

Analiza ABC jest to taka analiza, która ma doprowadzić do podzielenia zapasów na trzy kategorie: A, B oraz C. Kategoria A to kategoria przyznawana tym zapasom, które stanowią 5-20% liczebności asortymentowej, jednocześnie mając znaczny udział w ich wartości (75%-80%). Kategoria B to kategoria, w której zarówno liczebność asortymentowa zapasów, jak i ich udział w wartości sięga poziomu 15%-20%. Natomiast kategoria C to taka kategoria, w której mamy zapasy o charakterze masowym (mające największy udział w liczebności asortymentowej, na poziomie 60%-80%), które jednak mają bardzo mały udział w wartości: 5%.

Z kolei analiza XYZ pozwala podzielić towary według regularności zapotrzebowania. Towary z kategorii X to takie towary, które charakteryzują się regularnym zapotrzebowaniem oraz wysoką dokładnością prognozy poziomu zużycia. Kategoria Y zawiera towary, których poziom zużycia dopuszcza wahania okresowe lub określony trend, natomiast dokładność prognozy poziomu zużycia jest na poziomie średnim. Natomiast kategoria Z zawiera towary o bardzo nieregularnym zapotrzebowaniu oraz niskim poziomie prognozy zużycia.

Połączenie tych dwóch analiz ABC oraz XYZ pozwala pogrupować towary na 9 grup, począwszy od towarów najbardziej znaczących pod kątem wartości i zużycia w dużych ilościach (grupa AX) aż do tych, które są mało znaczące wartościowo i bardzo rzadko zużywane (grupa CZ). Dla towarów z grupy AX jest możliwe bardzo dokładne wyznaczenie prognozy zużycia na kolejny okres (dzięki regularności zapotrzebowania i niewielkim odchyleniom).

Analiza ABC

Aby móc wykonać analizę ABC w programie MS Excel musimy mieć przygotowane zestawienie towarów wraz z ich ceną oraz ilością (przykład takiego zestawienia pokazuje rysunek 1).

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

Sprawozdawczość jako źródło systemu informacyjnego w firmie

CiRZ_237_39.jpg

System informacyjny w firmie ma za zadanie gromadzić, przetwarzać, tworzyć i raportować informacje użyteczne w zarządzaniu firmą. To od jakości informacji zależą firmowe decyzje. Warunkiem sprawnego działania firmowego systemu informacyjnego jest stworzenie odpowiednich procedur pozyskiwania, selekcji i ewidencji informacji, pochodzących z różnych źródeł. Jaką rolę odgrywa sprawozdawczość w systemie informacyjnym w firmie?

Read more

Wykorzystanie story points do szacowania złożoności projektu informatycznego

CiRZ_5_15.jpg

Jednym z podstawowych wyzwań w zarządzaniu projektami jest szacowanie pracy, jaką zespół musi wykonać, by zrealizować konkretne zadanie. W metodykach tradycyjnych aspekt ten zazwyczaj określa się w jednostkach czasowych, np. godzinach pracy, przy założeniu dostępności określonych zasobów osobowych. Metody zwinne proponują jednak inne podejście, oparte w większym stopniu na efektywności zespołu projektowego i tzw. historyjkach użytkowników. Stosowaną miarą pracy są tu story points – abstrakcyjne mierniki ilustrujące zakres pracy, jaki należy wykonać, by zrealizować dane zadanie.

Read more

Controlling projektów informatycznych. Jak planować i raportować wykorzystanie zasobów?

CiRZ_5_7.jpg

Istotnym kryterium oceny projektów inwestycyjnych są od wielu lat mierniki finansowe. Tworzą one podstawę do oceny, weryfikacji i selekcji projektów, głównie za pomocą wyliczonych wielkości finansowych – umożliwiają przedstawienie projektów w postaci rankingów. Ci, którzy mają pomysł na nowe produkty bądź usługi skupiają swoją uwagę przede wszystkim na danych finansowych. Przygotowują business case według ustrukturyzowanej metody, co pozwala wyliczyć wskaźniki finansowe, takie jak: NPV, IRR, PB itd. Na podstawie tak wyliczonych wartości wskaźników finansowych mogą przystąpić do dalszej analizy i oceny projektów. Najczęściej po tym etapie następuje pierwsza selekcja projektów o najwyższych parametrach finansowych – co nie zawsze oznacza, że są to projekty najistotniejsze dla firmy.

Read more

Current issue

Polecamy

Go to

Partners

Reklama