Zobowiązania to obowiązek realizacji świadczeń o określonej wartości, wynikający z wcześniejszych zdarzeń, który doprowadzi do wykorzystania obecnych lub przyszłych zasobów jednostki. W zależności od okoliczności zobowiązanie należy zakwalifikować jako aktywa lub pasywa. Świadomość dotycząca istniejących obowiązków pozwala na odpowiednie zarządzanie środkami finansowymi i planowanie ich terminowego wydatkowania. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami prawa cywilnego – co powinno znaleźć odzwierciedlenie w rachunkowości – zobowiązania nie muszą być potwierdzone fakturami. Mogą również wynikać z zawartej umowy, w tym także ustnej.

Zobowiązania wobec kontrahentów – wycena oraz ujęcie w księgach

Ustawa o rachunkowości zawiera jedynie ogólne zapisy dotyczące ujmowania i wyceny rozrachunków, natomiast jednostki mogą opierać się na stanowisku Komitetu Standardów Rachunkowości, które pomaga w prawidłowej identyfikacji, wycenie oraz prezentacji rozrachunków z kontrahentami. Stanowisko to określa również zasady inwentaryzacji „rozrachunków handlowych” w jednostkach sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z załącznikiem nr 1, 4 lub 5 ustawy.

Ewidencja zobowiązań w księgach rachunkowych

W myśl art. 28 ust. 11 pkt 2 ustawy o rachunkowości zobowiązania ujmuje się w księgach rachunkowych w wartości nominalnej na dzień ich powstania. Oznacza to, że nie podlegają one dyskontowaniu, nawet jeśli termin płatności jest odległy. Najczęściej podstawą do ich ujęcia jest faktura lub rachunek. Jeśli jednostka posiada fakturę, zobowiązanie zostaje wpisane do ksiąg w kwocie, jaka na niej widnieje. Jeżeli kontrahent zrealizował świadczenie na rzecz jednostki, ale nie dostarczył faktury, konieczne jest oszacowanie wartości takiego zobowiązania. Aby zapewnić pełną informację o stanie rozrachunków, jednostka powinna ująć tę kwotę jako rozliczenie międzyokresowe zgodnie z art. 39 ust. 2 pkt  1 ustawy o rachunkowości, w myśl którego to przepisu jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności:

  1. ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów jednostki, a kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny;
  2. z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych, a także przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować w sposób wiarygodny, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.

W bilansie będzie to wykazane jako „Zobowiązanie z tytułu dostaw i usług”. Warto podkreślić, że „niefakturowana dostawa” nie odnosi się wyłącznie do dostawy towarów czy materiałów. Często obejmuje również usługi wykonane przez kontrahenta i odebrane przez jednostkę, która do dnia bilansowego nie otrzymała faktury. Ustalenie wartości takiego rozliczenia międzyokresowego zazwyczaj nie stanowi problemu, ponieważ jednostka dysponuje danymi wynikającymi z umów, zamówień, potwierdzeń odbioru i innych dokumentów.

Przykład 1.

Spółka XYZ sp. z o.o. w styczniu dokonała zakupu usługi marketingowej. Zgodnie z zapisami umowy wartość usługi określono na 50 000 zł. Usługa została wykonana przez dostawcę, natomiast nie wystawił on faktury do końca stycznia. W tej sytuacji spółka XYZ musi ustalić wartość zobowiązania na koniec miesiąca na podstawie umowy. Zobowiązanie to ujmowane jest w księgach jako rozliczenie międzyokresowe kosztów bierne:

Strona Wn konta 409 „Usługi marketingowe” – 50 000 zł,

Strona Ma konta 640 „Rozliczenie międzyokresowe bierne” – 50 000 zł.

Wycena zobowiązań

W myśl art. 28 ust. 1 pkt 8 ustawy o rachunkowości zobowiązania z tytułu dostaw i usług na dzień bilansowy wycenia się w wysokości wymagającej zapłaty. Oznacza to, że wycena zobowiązań powinna obejmować również ewentualne odsetki z tytułu opóźnienia w płatności, jeżeli jednostka jako nabywca została obciążona tymi odsetkami przez wierzyciela (na podstawie art. 481 § 1 Kodeksu cywilnego) lub naliczyła je sama na podstawie umowy oraz zasady memoriału, niezależnie od tego, czy zapłata miała miejsce. Kwota wymagająca zapłaty została określona w stanowisku Komitetu Standardów Rachunkowości dotyczącym rozrachunków z kontrahentami. Z treści tego stanowiska wynika, że kwota wymagająca zapłaty na dzień bilansowy to wartość zobowiązania ustalona na ten dzień, uwzględniająca:

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Rachunkowość kreatywna – wpływ na rzetelność sprawozdań finansowych

Rachunkowość kreatywna – wpływ na rzetelność sprawozdań finansowych

Potrzeba przedstawienia sytuacji finansowej firmy w odpowiednim świetle może być powodem stosowania drobnych lub większych zabiegów mających na celu osiągnięcie oczekiwanego stanu. W takich przypadkach pomocne okazuje się stosowanie rachunkowości kreatywnej. Rachunkowość kreatywna jest pojęciem dość kontrowersyjnym. Bywa używane zamiennie z pojęciami „agresywna księgowość” czy „manipulacje księgowe”, może też kojarzyć się z wprowadzaniem odbiorcy sprawozdania w błąd lub nawet oszustwem finansowym, jednak nie zawsze stosowanie zabiegów rachunkowości kreatywnej będzie zjawiskiem negatywnym. W łagodnym wydaniu może w jeszcze bardziej rzetelny i precyzyjny sposób ukazać rzeczywistą kondycję przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Certyfikaty w zawodzie księgowego – standard czy wybór?

Certyfikaty w zawodzie księgowego – standard czy wybór?

Temat certyfikowania zawodu księgowego od lat budzi dyskusje. Czy zawód ten powinien być formalnie certyfikowany, czy wystarczy doświadczenie i wiedza zdobyta w praktyce? Wraz z rosnącą złożonością przepisów podatkowych, rachunkowości oraz obowiązków sprawozdawczych firm rośnie też zapotrzebowanie na fachowców, którzy nie tylko znają teorię, ale przede wszystkim potrafią ją stosować w praktyce. W Polsce nie istnieje obowiązek posiadania państwowego certyfikatu, by wykonywać usługi księgowe (usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych kiedyś wymagało certyfikacji, ale od 2014 r. już nie). Mimo to wielu księgowych zdobywa dodatkowe kwalifikacje, by podnieść swoją wiarygodność i konkurencyjność na rynku.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.