Tematyka artykułu koncentruje się na praktycznych zaletach wdrożenia szczupłej rachunkowości. Lean Accounting jest narzędziem wspierającym procesy zarządcze w przedsiębiorstwie produkcyjnym, redukcję kosztów i poprawę wydajności funkcjonowania. Rachunkowość zarządcza wsparta przez Lean Accounting przyczynia się do poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz pozwala maksymalizować wartość dla klientów i zwiększać produktywność przy redukcji wykorzystywanych zasobów. Stąd równocześnie z rosnącym znaczeniem podejścia Lean w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjnymi wiedza na temat Lean Accounting staje się coraz bardziej istotna.

Wdrożenie szczupłej rachunkowości w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Eliminacja niepotrzebnych kosztów

Zastosowanie Lean Accounting (LA, szczupła rachunkowość) wpływa na sposób zarządzania kosztami w przedsiębiorstwie. W ramach LA pojawiają się nowe narzędzia do zarządzania kosztami, takie jak kalkulacja kosztów według strumieni wartości czy analiza MUDA (japońskie określenie na marnotrawstwo)1. Wdrożenie koncepcji Lean Accounting pozwala na identyfikację marnotrawstwa w procesach przedsiębiorstwa oraz na podjęcie działań zmierzających do jego eliminacji. Dzięki temu możliwe jest zmniejszenie kosztów oraz poprawa efektywności procesów2. Szczupła rachunkowość promuje proaktywne zarządzanie kosztami. Zamiast jedynie reagować na koszty po ich wystąpieniu przedsiębiorstwo stara się zapobiegać powstawaniu kosztów niegenerujących wartości dodanej. Poprzez monitorowanie i analizę procesów oraz identyfikację obszarów, w których można poprawić efektywność i obniżyć koszty, organizacja może podejmować działania mające na celu kontrolę i redukcję kosztów3.

Istnieje wiele działań, które mogą pomóc w redukcji nadmiernych kosztów. Analiza procesów i identyfikacja niepotrzebnych, powtarzających się lub nadmiarowych czynności, może pomóc usunąć działania, które nie dodają wartości, przyczyniając się do redukcji kosztów. Najczęściej stosowane jest przeglądanie umów z dostawcami i negocjacje w celu uzyskania lepszych warunków handlowych, takich jak niższe ceny, rabaty czy dłuższe terminy płatności, obniżenie kosztów zakupów i zaopatrzenia, co daje natychmiastowy efekt w obniżeniu kosztów. Większej pracy wymaga analiza poziomów zapasów i optymalizacja procesów zarządzania nimi, które mogą pomóc w unikaniu nadmiernego gromadzenia zapasów, co prowadzi do nadmiernych kosztów składowania i utrzymania zapasów. Poprawa prognozowania popytu, optymalizacja zamówień i stosowanie właściwych technik zarządzania zapasami mogą przynieść oszczędności. Wartość zapasów stanowi istotny element w rachunkach przedsiębiorstwa, jednakże równie ważne jest zadbanie o odpowiednie dopasowanie zasobów ludzkich do zadań i procesów, aby pomóc w unikaniu nadmiarowego zatrudnienia lub nieefektywnego wykorzystania pracowników. Skuteczne planowanie zatrudnienia, doskonalenie umiejętności pracowników i efektywne zarządzanie zespołem przyczynia się do obniżenia kosztów robocizny. Poprzez poszukiwanie lepszych metod pracy, wykorzystywanie nowych technologii czy wprowadzanie ulepszeń organizacja powinna osiągnąć efektywniejsze wykorzystanie zasobów i redukcję kosztów. Dążenie do ciągłego doskonalenia procesów i wprowadzanie innowacji prowadzi do redukcji kosztów. LA kładzie nacisk na ciągłe udoskonalanie procesów.

Wdrożenie koncepcji szczupłej rachunkowości

Wdrożenie Lean Accounting przynosi wiele korzyści, chociaż jest to proces skomplikowany, który wymaga planowania, zaangażowania i współpracy zespołu, czyli dla efektywności wdrożenia szczupłej rachunkowości jest niezbędny właściwy plan działania4:

  • Etap 1 – pogłębienie wiedzy o LA, aby zrozumieć, jakie zmiany będą konieczne do wdrożenia i jakie korzyści można dzięki nim osiągnąć. Wiąże się to bezpośrednio z identyfikacją obszarów marnotrawstwa, niepotrzebnych zadań, opóźnień i innych problemów, które należy rozwiązać. W ten sposób następuje zebranie danych dla określenia priorytetów i obszarów największej koncentracji podczas wdrażania LA. W działania powinien zostać włączony cały zespół – zarówno kadra zarządzająca, jak i pracownicy operacyjni. Konieczne jest, aby wszyscy mieli jasny obraz celów i korzyści płynących z wdrożenia nowych procesów.
  • Etap 2 – szczegółowy plan wdrożenia, który określa cele do osiągnięcia, zadania i kamienie milowe, harmonogram i odpowiedzialność. Pierwsze działania mogą dotyczyć niewielkiego obszaru, aby przetestować nowe metody i procedury. W tym czasie są monitorowane wyniki i zbierane informacje zwrotne od pracowników, aby uzyskać optymalne rezultaty.
  • Etap 3 – wdrożenie LA i dalsze monitorowanie wyników i ciągłe doskonalenie procesów (Kaizen).

Zastosowanie Lean Accounting umożliwia wykorzystanie informacji finansowych w sposób bardziej efektywny. Tradycyjne podejście rachunkowe często skupia się na kosztach i generowaniu zysków, podczas gdy LA skupia się na zwiększeniu wartości dla klienta. Dzięki temu LA dostarcza informacje przydatne do podejmowania decyzji biznesowych5. Zatem wdrożenie Lean Accounting w połączeniu z kontrolą zarządzania powinno przyczynić się do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa poprzez identyfikację i eliminację niepotrzebnych procesów, które nie przynoszą wartości dodanej dla klienta. Szczupła rachunkowość powinna przyczyniać się do eliminacji marnotrawstwa we wszystkich obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa, w tym również w obszarze finansów i kontroli zarządzania. Poprzez uproszczenie procesów rachunkowych, eliminowanie zbędnych czynności, zbieranie tylko istotnych danych i generowanie przydatnych informacji LA redukuje marnotrawstwo zasobów finansowych i ludzkich. Efektywne wykorzystanie zasobów finansowych i ludzkich prowadzi zaś do zwiększenia produktywności – dzięki zaangażowaniu pracowników w identyfikację i eliminację marnotrawstwa oraz doskonalenie procesów, przedsiębiorstwo zwiększa produktywność, wykorzystując w pełni potencjał swoich zasobów.

Pozostałe 50% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Pierwsza część rachunku przepływów pieniężnych (RPP) to grupa A, czyli „Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej”. Obejmuje ona przede wszystkim przepływy pieniężne dotyczące działalności operacyjnej, działalności statutowej, a więc podstawowej działalności jednostki, tej, do której prowadzenia jednostka została powołana, jak również inne rodzaje działalności, nie zaliczone do działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) lub finansowej w rachunku przepływów pieniężnych. Wzór rachunku przepływów pieniężnych zawiera załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości (dalej UOR) – Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji1. Szczegółowe zasady sporządzenia RPP określa Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 Rachunek przepływów pieniężnych2, dalej KSR.

Czytaj więcej

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Zaległości podatkowe w Polsce to temat, który budzi wiele emocji – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. System podatkowy dopuszcza jednak pewne możliwości ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym także umorzenia zaległości. Umorzenie to forma ulgi, która oznacza całkowite zniesienie obowiązku zapłaty określonej kwoty podatku, odsetek lub opłaty prolongacyjnej (opłata prolongacyjna to opłata pobierana przez urząd skarbowy w przypadku, gdy podatnik otrzyma ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego, np. poprzez odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie podatku lub zaległości podatkowej na raty).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.