Jednostki gospodarcze zaliczają do kosztów według rodzaju wydatki, które zostały poniesione w danym okresie. Nie są one równoznaczne z kosztem własnym sprzedaży. Część z nich ma związek z przychodami danego okresu, ale część dotyczy wyprodukowanych i złożonych w magazynie wyrobów gotowych, produkcji w toku itp., jak również część wynika z rozliczeń międzyokresowych czynnych i biernych. Aby więc zapewnić kosztom współmierność do przychodów, w pozycji „Zmiana stanu produktów” następuje ich zrównanie z przychodami.

Ustalenie zmiany stanu produktu i przeksięgowania dokonywane na koniec roku

Zmianę stanu produktów ustala się poprzez porównanie stanu początkowego i końcowego kont: rozliczenia międzyokresowe kosztów (czynne i bierne) oraz zapasy.

Zmiana stanu produktów

Zmiana stanu produktów, w rachunku zysków i strat (RZiS) sporządzanym metodą porównawczą, jest prezentowana w przychodach netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi. Zmiana stanu produktów koryguje koszty, doprowadzając ich wielkość do wysokości kosztów rzeczywiście poniesionych w danym roku obrotowym na sprzedaną produkcję.

Saldo Wn konta 490 „Rozliczenie kosztów” oznacza zmniejszenie stanu produktów, a saldo Ma – zwiększenie.

Saldo konta 490 na koniec roku obrotowego przenosi się na wynik finansowy zapisem:

Wn/Ma konto 860 „Wynik finansowy”,

Ma/Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów”.

Zmiana stanu produktów jest związana z funkcjonowaniem tzw. zamkniętego kręgu kosztów.

W danym roku obrotowym wylicza się ją, porównując stany kont na początek i na koniec roku obrotowego (tabela 1).

Prawidłowość wyliczenia stanu produktów sprawdza się także, porównując sumę kosztów sprzedanych produktów, kosztów zarządu, kosztów sprzedaży i obroty wewnętrzne z sumą kosztów rodzajowych (tabela 2).

Tabela 2. Zmiana stanu produktów a obroty wewnętrzne według stanu na 31 grudnia 2021 r. [Źródło: Opracowanie własne]

Konta

Kwoty

( A ) koszty sprzedanych produktów

9 140 000

( B ) koszty zarządu

1 920 000

( C ) koszty sprzedaży

1 690 000

( D ) obroty wewnętrzne

60 000

Razem (a + b + c + d)

12 810 000

( E ) koszty rodzajowe

12 920 000

Różnica (Razem - e)

- 110 000

Podana kwota obrotów wewnętrznych jest przykładowa i jest to założenie.

W przykładzie suma kosztów rodzajowych jest wyższa od sumy kosztów sprzedanych produktów, kosztów zarządu, kosztów sprzedaży i obrotów wewnętrznych o kwotę 110 000 zł. Zatem aby w rachunku zysków i strat wyrównać wartość kosztów rodzajowych oraz wartość kosztów rzeczywiście poniesionych w danym roku obrotowym na sprzedaną produkcję, należy o kwotę 110 000 zł zwiększyć przychody. Po tej operacji koszty per saldo będą zaprezentowane w kwocie 12 810 000 zł, tj. 110 000 zł (przychody) – 12 920 000 zł (koszty rodzajowe).

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych metodą pośrednią. Część II – Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

Pierwsza część rachunku przepływów pieniężnych (RPP) to grupa A, czyli „Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej”. Obejmuje ona przede wszystkim przepływy pieniężne dotyczące działalności operacyjnej, działalności statutowej, a więc podstawowej działalności jednostki, tej, do której prowadzenia jednostka została powołana, jak również inne rodzaje działalności, nie zaliczone do działalności inwestycyjnej (lokacyjnej) lub finansowej w rachunku przepływów pieniężnych. Wzór rachunku przepływów pieniężnych zawiera załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości (dalej UOR) – Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji1. Szczegółowe zasady sporządzenia RPP określa Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 Rachunek przepływów pieniężnych2, dalej KSR.

Czytaj więcej

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Zaległości podatkowe w Polsce to temat, który budzi wiele emocji – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. System podatkowy dopuszcza jednak pewne możliwości ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym także umorzenia zaległości. Umorzenie to forma ulgi, która oznacza całkowite zniesienie obowiązku zapłaty określonej kwoty podatku, odsetek lub opłaty prolongacyjnej (opłata prolongacyjna to opłata pobierana przez urząd skarbowy w przypadku, gdy podatnik otrzyma ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego, np. poprzez odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie podatku lub zaległości podatkowej na raty).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.