Na czym polega problem z księgowaniem kryptowalut? Co mówi Ustawa o rachunkowości, MSR i MSSF na temat kryptowalut? Jak wycenić kryptowaluty zaliczone do inwestycji długoterminowych? Odpowiadamy na te i wiele innych pytań.

Kryptowaluty w sprawozdawczości finansowej

Niektórzy w zjawiskach takich, jak kryptowaluty czy blockchain widzą tylko niepotrzebny problem. Traktują tego typu wirtualne aktywa jak coś abstrakcyjnego, co na pewno ich nie dotyczy i dotyczyć nie będzie – przynajmniej w jakiejś bliżej nieokreślonej przyszłości. Jeśli sama idea kryptowalut jest dla wielu z nas tak niejasna, to możemy się jedynie domyślać, jak wiele wątpliwości musi budzić dodatkowo chęć do księgowego ujęcia kryptoaktywów. Aby ułatwić inwestorom i księgowym prawidłowe prowadzenie bilansu, postaramy się rozłożyć na czynniki pierwsze ujęcie „tego-czegoś” w sprawozdaniu finansowym.

Co mówi Ustawa o rachunkowości na temat kryptowalut?

Ustawa o rachunkowości (Uor) nie mówi o kryptowalutach zbyt wiele. Nie wymagajmy zresztą od niej zanadto: składa się raptem z blisko 90 artykułów, z których część reguluje kwestie prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych czy badania sprawozdań finansowych. Co za tym idzie, w Uor nie znajdziemy niestety pojęcia kryptoaktywów, kryptowalut czy krypto-czegoś-tam-jeszcze. Musimy zatem przeprowadzić analizę dokonanych kryptozakupów, zadając sobie jedno kluczowe pytanie: w jakiej pozycji bilansu nabyte kryptoaktywa chcielibyśmy lub możemy wykazać?

Podejmując się tego zadania, sprawdźmy na początku, czy mamy do czynienia z aktywem wpisującym się w przedstawioną przez Uor definicję:

  • Czy mamy kontrolę nad kryptowalutą? – tu odpowiedź jest prosta: jeśli posiadamy klucz prywatny i klucz publiczny, to mamy również kontrolę nad tym aktywem.
  • Czy kryptowaluta jest zasobem majątkowym, powstałym w wyniku przeszłych zdarzeń, na co wskazuje definicja aktywa w Uor? – jeśli nabyliśmy kryptoaktywa i znamy ich wartość można uznać, że spełniliśmy także te warunki.

W jakiej pozycji bilansu ująć kryptoaktywa?

Dla przedsiębiorców chcących zakwalifikować kryptowaluty jako wartości niematerialne nie mamy dobrych wiadomości.

Kryptoaktywa są aktywami posiadanymi lub nabytymi w celu osiągnięcia korzyści wynikających z przyrostu ich wartości. Oznacza to, że ich rola zbliżona jest do roli inwestycji.

Oczywiście, wartości niematerialne także mogą być elementem inwestycji, ale zastanówmy się, czy kryptowaluty to prawa majątkowe, mieszczące się w ramach definicji wartości niematerialnych?

Jeśli odpowiedź na to pytanie brzmi „tak” – nasza droga do uwzględnienia kryptowalut w formie wartości niematerialnych jest otwarta... Niemniej inne przepisy prawa obowiązującego w Polsce – takie jak Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych – wskazują, iż przychód z obrotu kryptowalutami jest uznawany jako przychód z kapitałów pieniężnych bądź zysków kapitałowych. To dość niedawna zmiana, gdyż jeszcze do 2019 roku zyski takie traktowano jako przychód z praw majątkowych.

Oczywiście, w razie braku regulacji ustawowych mamy prawo sięgnąć po Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej. Nie jesteśmy przecież uzależnieni wyłącznie od prawa podatkowego i w razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze możemy sprawdzić, jak do rozpoznania kryptoaktywów podchodzą globalne standardy, ale o tym za chwilę.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak podpisywać sprawozdanie finansowe po zmianach w ustawie o rachunkowości

Jak podpisywać sprawozdanie finansowe po zmianach w ustawie o rachunkowości

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje uproszczenie w ustawie o rachunkowości dotyczące podpisywania sprawozdań finansowych. Wprowadziło ono możliwość złożenia podpisu na sprawozdaniu finansowym tylko przez jednego członka organu, w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy. Prezentujemy zasady i warunki, o jakich trzeba pamiętać przy korzystaniu z tego ułatwienia.

Czytaj więcej

Dla kogo Estoński CIT w 2022 r.?

Dla kogo Estoński CIT w 2022 r.?

W ramach Polskiego Ładu, od 1 stycznia 2022 r. rozszerzone zostały możliwości zastosowania przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów spółek, uatrakcyjniono stawki podatku oraz możliwe do zastosowania odliczenia, a także złagodzono warunki zarówno rozpoczęcia stosowania reżimu, jak i warunki konieczne do spełnienia w celu pozostania w systemie ryczałtu od dochodów spółek. Niemniej jednak, decydując się na skorzystanie z Estońskiego CIT należy każdorazowo przeanalizować korzyści, jakie dany podatnik jest w stanie osiągnąć.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.