Pojęcie kosztów rozumiane jest niejednoznacznie, a definiowanie go jest procesem złożonym. Ponoszenie kosztów jest nierozerwalnie związane z przedsiębiorstwem i stanowi ważną dziedzinę również w rachunkowości zarządczej, gdyż zachowanie ich na odpowiednim poziomie pozwala osiągnąć zysk z działalności gospodarczej.

Koszty podatkowe vs koszty bilansowe

Istota i znaczenie kosztów

Ustawa o rachunkowości definiuje koszty i straty jako pomniejszenie w danym okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, które mają wiarygodnie określoną wartość, w formie zmniejszenia wartości aktywów, albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli.

Przykładem zmniejszenia aktywów mogą być:

  • wynagrodzenia na rzecz pracowników,
  • opłaty związane z nabyciem towarów,
  • zużycie rzeczowych aktywów trwałych i obrotowych do wytworzenia produktów.

Natomiast przykładem zwiększenia zobowiązań jest:

  • rezerwa na prawdopodobne wydatki,
  • nabyte towary w danym okresie sprawozdawczym.

W Założeniach Koncepcyjnych MSR koszty opisane są jako powstające w wyniku podstawowej działalności gospodarczej jednostki. Przykładem jest koszt własny sprzedaży, wynagrodzenia pracowników i amortyzacja środków trwałych. Mają one formę zmniejszenia wartości środków trwałych lub rozchodu.

Należy także odróżnić pojęcie kosztów od pojęcia wydatków. O wydatkach mówimy wówczas, gdy mamy do czynienia z obiegiem pieniądza. Jest to pomniejszenie środków pieniężnych, co przyczynia się do powiększenia zasobów przedsiębiorstwa. Przykładem wydatku może być zapłata za pomocą przelewu za zakup materiałów. W związku z tym wydatki zazwyczaj są związane z kosztami. Jednak nie każdy wydatek jest kosztem. Dzieje się tak w przypadku zakupu środków trwałych lub też spłaty raty kredytu. Podobnie nie każdy koszt jest wydatkiem. Przykładem może być amortyzacja.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Split payment w pytaniach i odpowiedziach

Split payment w pytaniach i odpowiedziach

Pomimo, że instytucja split payment działa od lipca 2018 r. wciąż budzi wiele kontrowersji, a podatnicy mają ciągle szereg wątpliwości, szczególnie w przypadku transakcji, gdzie mechanizm podzielonej płatności został wprowadzony jako obowiązkowy. Prezentujemy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Czytaj więcej

Sprzedaż wierzytelności w księgach rachunkowych

Sprzedaż wierzytelności w księgach rachunkowych

Brak sumiennych wpłat powoduje u klientów powstanie długu. Wierzyciele jednak nie są zdani tylko na siebie, a prawo wyposaża ich w narzędzia, które ułatwiają wyegzekwowanie takich należności. Potrzeby szybkiego dochodzenia oraz realizacji roszczeń zostały zweryfikowane przez rynek. W dzisiejszych czasach istnieje duża liczba produktów finansowych, które skierowane są do przedsiębiorców-wierzycieli oraz pozwalają im szybko sprzedać wierzytelność, tym samym zapewniając płynność finansową prowadzonemu przez siebie przedsiębiorstwu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.