Dla firm funkcjonujących w zmiennym otoczeniu zasadnicze znaczenie odgrywa budowa i implementacja strategii zapewniającej przewagę konkurencyjną. Sytuacja taka rodzi konieczność ciągłego rozwoju dotychczasowych narzędzi i technik zarządzania, tak aby kompleksowo sterować efektywnością podmiotu, właściwie diagnozować bieżące i przyszłe uwarunkowania oraz elastycznie reagować na zmiany otoczenia.

Ewolucja systemu pomiaru wyników w firmie

Do głównych kryteriów charakteryzujących nowoczesne koncepcje realizacji strategii zalicza się: identyfikację wąskich gardeł, podejmowanie decyzji na podstawie obiektywnych przesłanek, ukierunkowanie na sukces, identyfikację mocnych i słabych stron, kontrolę wykonania zaplanowanych innowacji, uwzględnianie wymagań klientów1.

Realizacja wdrożonej w firmie strategii skorelowana jest z systemem pomiaru osiąganych wyników. System ten pomaga przełożyć strategię na cele i wskaźniki ich wykonania.

Pojęcie pomiaru wyników

Pod pojęciem pomiaru (ang. measurement) należy rozumieć czynności ukierunkowane na wyznaczanie wartości poszukiwanej zmiennej. Pomiar to porównanie zmiennej mierzonej z daną wielkością odniesienia (jednostką miary). Polega on na liczeniu zjawisk lub ich własności za pośrednictwem określonej metody pomiaru. Podstawowymi cechami pomiaru jest powtarzalność (zgodność pomiarów wykonanych tą samą metodą) oraz odtwarzalność (możliwość otrzymania podobnego wyniku inną techniką)2. Podstawowym celem pomiaru jest zapewnienie firmowym decydentom koniecznych informacji, w odpowiedniej formie i we właściwym czasie3. Pomiar wywołuje skutki znacznie wykraczające poza system raportowania o przeszłości. Jego uwaga skupia się również na przyszłości oraz komunikowaniu istotnych informacji wszystkim jednostkom organizacyjnym i pracownikom przedsiębiorstwa4. Pomiar determinuje pracę zarządu i obejmuje, poprzez zarządzanie, wszystkie obszary funkcjonowania podmiotu (rysunek 1).

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Split payment w pytaniach i odpowiedziach

Split payment w pytaniach i odpowiedziach

Pomimo, że instytucja split payment działa od lipca 2018 r. wciąż budzi wiele kontrowersji, a podatnicy mają ciągle szereg wątpliwości, szczególnie w przypadku transakcji, gdzie mechanizm podzielonej płatności został wprowadzony jako obowiązkowy. Prezentujemy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Czytaj więcej

Sprzedaż wierzytelności w księgach rachunkowych

Sprzedaż wierzytelności w księgach rachunkowych

Brak sumiennych wpłat powoduje u klientów powstanie długu. Wierzyciele jednak nie są zdani tylko na siebie, a prawo wyposaża ich w narzędzia, które ułatwiają wyegzekwowanie takich należności. Potrzeby szybkiego dochodzenia oraz realizacji roszczeń zostały zweryfikowane przez rynek. W dzisiejszych czasach istnieje duża liczba produktów finansowych, które skierowane są do przedsiębiorców-wierzycieli oraz pozwalają im szybko sprzedać wierzytelność, tym samym zapewniając płynność finansową prowadzonemu przez siebie przedsiębiorstwu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.