Ochrona sygnalistów i wprowadzenie efektywnego systemu whistleblowingowego to wyzwanie, przed którym stoją lub już za chwilę staną przedsiębiorcy. System zgłaszania nieprawidłowości to inwestycja w bezpieczeństwo organizacji, jednak będzie skutecznie wspierać zarządzanie jeżeli zagwarantuje sygnalistom bezpieczeństwo.

System whistleblowingowy w aspekcie bezpieczeństwa sygnalisty

Istota systemu whistleblowingowego, który wspiera proces zarządzania organizacją sprowadza się do stworzenia w organizacji warunków, po pierwsze, do sprawnego i efektywnego pozyskiwania informacji o nieprawidłowościach, do których dochodzi w danym podmiocie prawnym, po drugie, do skutecznego zarządzania pozyskanymi informacjami i po trzecie, do zagwarantowania ochrony sygnalistom – tj. osobom, które dokonują zgłoszenia.

Istota systemu whistleblowingowego

W szerokim ujęciu system służy ochronie organizacji – eliminuje ryzyka prawne, wizerunkowe, jest szansą na doskonalenie procesów w działaniu organizacji. Sprzyja tworzeniu bezpiecznego środowiska pracy, wzmacnia kulturę organizacyjną i buduje do niej zaufanie.

Wdrożenie systemu whistleblowingowego jest niezaprzeczalnie korzyścią dla organizacji, która zyskuje sposobność wczesnej identyfikacji nadużyć (zarówno w sferze prawnej, jak i innych regulacji obowiązujących w danym podmiocie, które decyzją podmiotu prawnego zostaną do systemu włączone), jak i zagrożeń wystąpienia takich nadużyć.

System bezpośrednio koresponduje z budowaniem kultury wzajemnej odpowiedzialności za organizację, lojalności wobec organizacji, wzmacnia jej wizerunek zarówno w oczach osób zatrudnionych, jak i zewnętrznych interesariuszy.

Ochrona sygnalistów i wprowadzenie efektywnego systemu whistleblowingowego (systemu do zgłaszania nieprawidłowości) to wyzwanie, przed którym stoją lub już za chwilę staną przedsiębiorcy (ci, którzy z wdrożeniem wewnętrznego kanału do zgłaszania naruszeń prawa czekają do dnia wejścia przepisów w życie). W dniu 26 listopada 2019 roku została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii – tzw. Dyrektywa o ochronie sygnalistów. Akt ten podlega obowiązkowej implementacji do krajowego porządku prawnego każdego państwa członkowskiego. Termin na implementację dyrektywy upłynął 17 grudnia 2021 roku. Dotychczas pojawiło się sześć projektów ustawy, na mocy której miałoby dojść do transpozycji ustawy [stan styczeń 2023 r.].

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Przeciwdziałania nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych ‑ po zmianach

Przeciwdziałania nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych - po zmianach

Odpowiednio 8 grudnia 2022 r., 1 stycznia 2023 r. i 24 stycznia 2023 r. weszły w życie zmiany w ustawie o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Dotyczą one sprawozdań ze stosowanych terminów zapłaty, postępowania przed Prezesem UOKiK, składania oświadczeń o statusie dużego przedsiębiorcy oraz zbywania wierzytelności.

Czytaj więcej

Nowe uprawnienia rad nadzorczych w spółce z o. o.

Nowe uprawnienia rad nadzorczych w spółce z o. o.

Obowiązująca od 13 października 2022 r. nowelizacja przepisów Kodeksu spółek handlowych (dalej: ksh) znacząco wzmacnia pozycję rad nadzorczych (dalej: RN) w spółkach kapitałowych i rozszerza możliwości ich działania. Przedstawiamy, jakie zmiany zostały wprowadzone w odniesieniu do rad nadzorczych, będących organami spółek z o.o. Z nowymi rozwiązaniami powinni zapoznać się przede wszystkim wspólnicy, członkowie zarządów oraz rad nadzorczych takich spółek, ale także pracownicy służb księgowych, którzy na potrzeby rad nadzorczych przygotowują informacje.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.