Przy różnego rodzaju obliczeniach dotyczących zysków lub strat może się nam pojawić konieczność policzenia tzw. wskaźnika zwrotu z inwestycji ROI (ang. Return On Investment). Wskaźnik ten służy do stwierdzenia, czy dany towar lub dane działanie przynoszą firmie zysk czy stratę. W niniejszym artykule przyjrzymy się, w jaki sposób można taki wskaźnik policzyć z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.
Trochę teorii
Spróbujmy na początku przyjrzeć się temu, jak teoretycznie wartość wskaźnika ROI powinna być wyliczana. Potrzebny nam będzie do tego wzór:
Wskaźnik ROI = ((Przychód – Inwestycja)/Inwestycja)*100%
W tym wzorze Przychód to kwota przychodu osiągnięta dzięki poniesionym nakładom inwestycyjnym. Inwestycja natomiast to właśnie wysokość tych nakładów. Wskaźnik ROI najczęściej jest podawany w postaci procentowej, dlatego na końcu powyższego wzoru pojawia się mnożenie przez 100%.
Warto w tym miejscu zauważyć, że wskaźnik ROI może przyjmować wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne. Wskaźnik ROI, który jest większy od 0, oznacza, że nakłady przyniosły zysk, czyli opłacało się zainwestować w dany towar, usługę bądź w dane działanie. Natomiast wskaźnik ROI, który ma wartości ujemne, oznacza, że inwestycja przyniosła stratę. W szczególnej sytuacji może się też zdarzyć, że wskaźnik ROI będzie równy 0. Oznacza to sytuację, gdy inwestycja nie przyniosła ani zysków, ani strat (przychód z inwestycji był dokładnie równy nakładom).
Przykład 1
Załóżmy więc, że pewna firma zainwestowała w reklamę swojej nowej usługi 100.000 zł. Po pewnym czasie okazało się, że przychód z reklamowanej usługi wyniósł 300.000 zł. Na podstawie tych danych możemy teraz wyliczyć wskaźnik zwrotu z tej inwestycji, czyli wskaźnik ROI, według już omówionego wzoru.
ROI = ((300.000 – 100.000)/100.000)*100%
Zatem:
ROI = (200.000/100.000)*100%
Czyli ostatecznie ROI wynosi 200%. Na tej podstawie można więc wywnioskować, że nakłady na reklamy były warte poniesienia, a firma dzięki temu osiągnęła zysk.
Przykład 2
Załóżmy teraz, że inna firma zainwestowała w reklamę swojego nowego towaru 150.000 zł. Okazało się później, że przychody ze sprzedaży tego towaru wyniosły 100.000 zł. Zobaczmy, jak w tej sytuacji będzie wyglądał wskaźnik ROI:
ROI = ((100.000 – 150.000)/150.000*100%
Czyli:
ROI = (-50.000/150.000)*100%
Zatem wskaźnik ROI w tym przypadku wynosi -33,33%. W tej sytuacji firma poniosła stratę (ponieważ wskaźnik ROI jest ujemny).
Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.