Przy różnego rodzaju obliczeniach dotyczących zysków lub strat może się nam pojawić konieczność policzenia tzw. wskaźnika zwrotu z inwestycji ROI (ang. Return On Investment). Wskaźnik ten służy do stwierdzenia, czy dany towar lub dane działanie przynoszą firmie zysk czy stratę. W niniejszym artykule przyjrzymy się, w jaki sposób można taki wskaźnik policzyć z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel.

Wskaźnik zwrotu z inwestycji ROI – jak go policzyć w Excelu?

Trochę teorii

Spróbujmy na początku przyjrzeć się temu, jak teoretycznie wartość wskaźnika ROI powinna być wyliczana. Potrzebny nam będzie do tego wzór:

Wskaźnik ROI = ((Przychód – Inwestycja)/Inwestycja)*100%

W tym wzorze Przychód to kwota przychodu osiągnięta dzięki poniesionym nakładom inwestycyjnym. Inwestycja natomiast to właśnie wysokość tych nakładów. Wskaźnik ROI najczęściej jest podawany w postaci procentowej, dlatego na końcu powyższego wzoru pojawia się mnożenie przez 100%.

Warto w tym miejscu zauważyć, że wskaźnik ROI może przyjmować wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne. Wskaźnik ROI, który jest większy od 0, oznacza, że nakłady przyniosły zysk, czyli opłacało się zainwestować w dany towar, usługę bądź w dane działanie. Natomiast wskaźnik ROI, który ma wartości ujemne, oznacza, że inwestycja przyniosła stratę. W szczególnej sytuacji może się też zdarzyć, że wskaźnik ROI będzie równy 0. Oznacza to sytuację, gdy inwestycja nie przyniosła ani zysków, ani strat (przychód z inwestycji był dokładnie równy nakładom).

Przykład 1

Załóżmy więc, że pewna firma zainwestowała w reklamę swojej nowej usługi 100.000 zł. Po pewnym czasie okazało się, że przychód z reklamowanej usługi wyniósł 300.000 zł. Na podstawie tych danych możemy teraz wyliczyć wskaźnik zwrotu z tej inwestycji, czyli wskaźnik ROI, według już omówionego wzoru.

ROI = ((300.000 – 100.000)/100.000)*100%

Zatem:

ROI = (200.000/100.000)*100%

Czyli ostatecznie ROI wynosi 200%. Na tej podstawie można więc wywnioskować, że nakłady na reklamy były warte poniesienia, a firma dzięki temu osiągnęła zysk.

Przykład 2

Załóżmy teraz, że inna firma zainwestowała w reklamę swojego nowego towaru 150.000 zł. Okazało się później, że przychody ze sprzedaży tego towaru wyniosły 100.000 zł. Zobaczmy, jak w tej sytuacji będzie wyglądał wskaźnik ROI:

ROI = ((100.000 – 150.000)/150.000*100%

Czyli:

ROI = (-50.000/150.000)*100%

Zatem wskaźnik ROI w tym przypadku wynosi -33,33%. W tej sytuacji firma poniosła stratę (ponieważ wskaźnik ROI jest ujemny).

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Skuteczne wdrożenie systemu Business Intelligence – jak uniknąć typowych błędów?

Skuteczne wdrożenie systemu Business Intelligence – jak uniknąć typowych błędów?

Wdrożenie projektu IT to znaczące wyzwanie organizacyjne dla każdej firmy dążącej do usprawnienia kluczowych procesów. Projekty obejmujące budowę rozwiązań analitycznych czy korporacyjnych standardów raportowania są szczególnie skomplikowane i narażone na liczne błędy. Problemy mogą pojawić się na każdym etapie projektu — od planowania, przez wdrożenie, po adaptację i utrzymanie. Wyzwania, takie jak problemy komunikacyjne, sprzeczne wymagania czy brak wsparcia, mogą znacząco wpłynąć na sukces przedsięwzięcia. Jak im sprostać?

Czytaj więcej

Pobieranie i przekształcanie pliku PDF za pomocą Power Query

Pobieranie i przekształcanie pliku PDF za pomocą Power Query

Pracując z danymi, musimy się mierzyć z wieloma różnymi wyzwaniami. Jednym z najbardziej prozaicznych problemów jest próba wyciągnięcia z pliku PDF danych, których potrzebujemy. Oczywiście mowa o wyciągnięciu danych w inny sposób niż manualnie czy metodą robienia zrzutów ekranu. Jak można to zrobić inaczej? Odpowiedź jest prosta – z pomocą Power Query. Przyjrzyjmy się na przykładzie, jak tego dokonać, jednocześnie ułatwiając sobie pracę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.