Bardzo często prowadząc firmę (może to być sklep internetowy oferujący dowolny rodzaj usług czy towarów, ale też każdy inny rodzaj działalności) stajemy przed pytaniem, czy nasza działalność jest opłacalna. Na takie pytanie odpowiadają również analitycy, pracownicy działów finansowych itp. W niniejszym artykule zobaczymy, jak obliczać niektóre wielkości wykorzystując Excela, tak aby nie tylko ocenić opłacalność danego biznesu, ale również zdecydować, ile towarów trzeba sprzedać, aby osiągnąć zakładany zysk (lub też ile towarów trzeba sprzedać, aby „wyjść na zero”).

Marża, narzut, koszty, zysk oraz obroty na przykładzie e-commerce

Marża czy narzut

Wiele osób bardzo często myli te pojęcia, używając tych haseł wymiennie. Tymczasem nie są to wielkości identyczne.

Marża

Marża jest to stosunek zysku ze sprzedaży danego towaru do ceny sprzedaży, wyrażony w procentach. Można to zapisać w następujący sposób:

marża = (cena sprzedaży – koszt zakupu)/cena sprzedaży * 100%

Prowadząc sklep internetowy warto obliczać marżę dla poszczególnych towarów, aby wiedzieć, jak wygląda opłacalność sprzedaży dla każdego z nich. Możemy też dzięki temu łatwiej decydować o zmienianiu wysokości cen poszczególnych towarów.

Trzeba też wspomnieć o tym, że przy obliczaniu marży możemy ją liczyć na dwa sposoby:

  • jako marżę netto,
  • jako marżę brutto.

Marża netto jest związana z zyskiem netto oraz ogólną wartością sprzedaży w konkretnym badanym okresie. Natomiast marża brutto dotyczy tylko i wyłącznie kosztów bezpośrednio związanych ze sprzedażą poszczególnych towarów.

Jak obliczać marżę w praktyce?

Załóżmy, że mamy dane dotyczące kosztu zakupu oraz ceny sprzedaży poszczególnych towarów. Dane takie pokazane są na rysunku 1.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wykorzystanie fragmentatora i osi czasu w raportach sprzedażowych z wykorzystaniem tabel przestawnych

Wykorzystanie fragmentatora i osi czasu w raportach sprzedażowych z wykorzystaniem tabel przestawnych

Jeśli pracujemy w Excelu z tabelami przestawnymi, może się zdarzyć, że będziemy potrzebować w pewien sposób przefiltrować dane, które są pokazywane w tabeli przestawnej. Takie filtrowanie można wykonać na kilka sposobów. Pierwszym, tradycyjnym sposobem jest wykorzystanie przycisków do filtrowania w tabeli przestawnej, które są dostępne w momencie, gdy dodamy jakieś pole do obszaru wierszy i/lub kolumn w tej tabeli. Przyciski te dla przykładowej tabeli przestawnej pokazującej wartość sprzedaży towarów w poszczególnych kolorach dla poszczególnych segmentów przedstawiono na Rysunku 1.

Czytaj więcej

Przydatne funkcjonalności wykresów w Excelu

Przydatne funkcjonalności wykresów w Excelu

Wykresy ułatwiają przekazanie informacji kryjącej się za danymi, dlatego warto poznać funkcjonalności i sztuczki z nimi związane. W tym artykule poznasz dziewięć takich sztuczek.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.