Nawet z perspektywy laika, szeroko pojęty e-biznes dzisiaj wygląda zupełnie inaczej niż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Z wymuszonym okolicznościami przeniesieniem działalności handlowej i usługowej do kanału online wiążą się zakłócenia w łańcuchach dostaw oraz zmiany w zakresie podaży i dystrybucji. Nie są to bynajmniej chwilowe, przemijające trendy w gospodarce.

Faktoring sprzedażowy i zakupowy. Dwie strony płynności finansowej firmy w dobie pandemii

Chwilowym, przemijającym trendem w gospodarce nie jest również przyspieszona cyfryzacja biznesu oraz nurt transformacyjny zwany „go remote”. Ten ostatni polega na takim ustrukturyzowaniu działalności firmy, aby zapewnić i kontrolować prawidłowy przebieg jej podstawowych procesów wewnętrznych i zewnętrznych „na odległość”. Chodzi o wykorzystanie zdalnych kanałów komunikacji, w tym trybu „home office”, bez stacjonarnego skupiania wszystkich zasobów firmowych (włącznie z osobowymi) w jednym miejscu i w jednym czasie. To, co wcześniej było w gospodarce swoistą awangardą lub chlubnym przejawem tzw. innowacyjności (a owa innowacyjność swoją drogą była bodajże najbardziej zdewaluowanym terminem we współczesnej narracji ekonomicznej), w czasach COVID-19 stało się oznaką biznesowego survivalu oraz warunkiem sine qua non dla dalszego bytu firmy w radykalnie zmienionych uwarunkowaniach.

Lekcja przetrwania

Nie łudźmy się jednak, że każde przedsiębiorstwo zdoła odrobić lekcję przetrwania na rynku, zwieńczoną pozytywną oceną. Polscy przedsiębiorcy nigdy nie mogli czuć się zbyt pewni, co do długofalowej stabilności biznesu zarówno własnego, jak i swoich kontrahentów i klientów. Obecnie pojawia się pogląd, iż wskaźnik niewypłacalności przedsiębiorstw będzie rósł, i to pomimo form pomocowych, implementowanych przez rząd, podczas gdy średni okres dochodzenia roszczeń też niestety drastycznie się wydłuża. Element ryzyka w rozliczeniach handlowych z klientami firmowymi, zwłaszcza jeśli opierają się one na rozpowszechnionym kredycie kupieckim, zyskuje aktualnie na znaczeniu. Jedna duża, a niezapłacona faktura może wstrząsnąć równowagą przedsiębiorstwa. Mając na uwadze jedno z praw Murphy’ego, zgodnie z którym najpiękniejsze, najbardziej dochodowe deale pozostają jedynie na papierze, ale rzadko pomyślnie ziszczają się w rzeczywistości, zadajmy sobie pytanie: Jak uchronić własną firmę przed ryzykiem niewypłacalności kontrahenta?

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Ulga na robotyzację – rozliczenie przez podatników CIT

Ulga na robotyzację – rozliczenie przez podatników CIT

Podatnicy CIT, którzy w trakcie 2022 r. poniosą wydatki na tzw. robotyzację, zyskali możliwość skorzystania z nowej ulgi podatkowej. W opracowaniu przedstawiamy, kto i na jakich zasadach może skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, wprowadzonej z początkiem 2022 r. do przepisów ustaw o podatku dochodowym.

Czytaj więcej

Kredyt kupiecki – ciekawe finansowanie czy biznesowy risky fun?

Kredyt kupiecki – ciekawe finansowanie czy biznesowy risky fun?

O kredycie handlowym zwykło się mawiać w akademickich kuluarach, oczywiście upraszczając temat, że to najtańsza pożyczka, jaką można dostać przy wymianie handlowej. W biznesie głosy są jednak podzielone. Fanów nie brakuje – w końcu dla jednych przegapienie takiej okazji to biznesowy błąd. Inni krytykują – bo przecież to jednocześnie forma zamrożenia czyichś środków, a zatem ktoś przez pewien czas nie ma należnych sobie pieniędzy. Ale przyjrzyjmy się bliżej – jak to jest naprawdę?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.