Controlling a jakość

Tekst otwarty nr 12/2005

Jaka jest rola controllingu we wdrażaniu systemów zarządzania jakością? Odpowiedzi udzielają eksperci Niemieckiego Stowarzyszenia Controllerów.

www.controllerverein.com

Jakość jest jednym z decydujących czynników sukcesu, oznacza bowiem trwałość produktów, niezawodność urządzeń czy realizację zamówień zgodnie z oczekiwaniami klientów. Jakość w koncepcji TQM to ustawiczne doskonalenie całego przedsiębiorstwa, nie zaś wyłącznie odrzucenie produktów niespełniających norm.

System TQM jest ukierunkowany na realizację strategii przedsiębiorstwa i wyznaczanie standardów jego działania. Cele są następujące: efektywne wykorzystanie zasobów, zaangażowanie pracowników, terminowe dostawy, poprawa konkurencyjności, zadowolenie klientów, przewidywalne przychody i obniżenie kosztów.

Osiągnięcie wskazanych korzyści wymaga wsparcia procesu wdrażania standardów jakości przez controlling. Rolą controllera jest pobudzanie pracowników wszystkich obszarów funkcjonalnych jednostki do zaangażowania się w proces doskonalenia organizacji. Controller poszukuje potencjalnych możliwości poprawy działania przedsiębiorstwa i redukcji jego kosztów przy jednoczesnym wzroście satysfakcji klientów. Odpowiada także za gromadzenie danych dla oceny realizacji celów dotyczących poprawy jakości, wypracowanie metod systematycznej analizy efektów poszczególnych działań i upowszechnienie uzyskanych informacji. W końcu controller koordynuje i monitoruje realizację poszczególnych projektów.

Sporządzając budżet wdrożenia, controller ustala nakłady związane z poprawą jakości oraz szacuje koszty niedotrzymania norm. Aby zagwarantować przejrzystość projektu, konieczne jest przypisanie kosztów konkretnym nośnikom lub procesom, co ułatwi identyfikację miejsc występowania i przyczyn odchyleń oraz wykrycie wąskich gardeł.

Warto pamiętać, iż wdrożenie TQM da w efekcie także controllerom niezbędne narzędzia służące ocenie realizacji celów przedsiębiorstwa i wykorzystania jego potencjału.

Zobacz również

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

W dzisiejszych czasach coraz więcej przedsiębiorstw stara się wprowadzać innowacyjne metody kontroli zarządzania, które umożliwiają osiągnięcie zwiększonej efektywności1. Jednym z takich podejść jest Lean Accounting, które skupia się na eliminowaniu marnotrawstwa, minimalizacji kosztów oraz zwiększaniu wartości dla klienta.

Czytaj więcej

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.