Rachunek kosztów działań jest jedną z dokładniejszych metod określania jednostkowych kosztów produktu poprzez dogłębną analizę oraz alokację kosztów pośrednich. Jego wdrożenie z pewnością ułatwi zarządzanie portfelem produktów pod wieloma względami oraz może skutecznie wpłynąć na marżowość oraz efektywność działania całej firmy. Czy zawsze jednak jest to najlepsze rozwiązanie?

Rachunek kosztów działań z pomocą w skutecznym zarządzaniu portfelem produktów

Rozwój każdego biznesu, wzrost sprzedaży czy też wprowadzanie z sukcesem na rynek nowych produktów prowadzi do momentu, w którym analiza zyskowności firmy będzie wymagała czegoś więcej niż zwykłego porównania przychodów oraz wydatków. Prędzej czy później pojawi się konieczność oceny marżowości poszczególnych produktów oraz weryfikacja, czy wszystkie osiągają zadowalający nas poziom sprzedaży oraz zysku. Rozwój firmy, w tym wprowadzenie na rynek propozycji nowych produktów, nieuchronnie wiąże się z ryzykiem niepowodzenia, na przykład ze względu na brak odpowiedniego popytu ze strony klientów. Ważnym zadaniem oraz etapem w procesie wprowadzenia produktu na rynek oraz późniejszym całym cyklem jego życia jest właściwa kalkulacja kosztu produktu, a więc także związanej z tym marży. Kalkulacja staje się jeszcze bardziej istotna w momencie, w którym firma musi zweryfikować, czy wszystkie produkty są na odpowiednim poziomie opłacalności, na przykład ze względu na ograniczone moce produkcyjne, ludzkie czy też kompetencyjne. Właściwie skalkulowany koszt produktu staje się bardzo istotny w sytuacji, w której rozpoczynają się rozważania nad jakością i składem portfela produktów, nad tym, czy być może warto zrezygnować z któregoś produktu bądź zmienić strukturę oraz tzw. mix sprzedaży.

Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Controlling 2040 – perspektywy i wizualizacja przyszłości

Controlling 2040 – perspektywy i wizualizacja przyszłości

Controlling finansowy to jeden z tych działów, po których doskonale widać zmieniające się oczekiwania, wpływ nowoczesnych narzędzi czy AI. Wymagania wobec obecnych kontrolerów mogą mieć niewiele wspólnego z tymi stawianymi kontrolerom w 2040 r. Jakie to będą oczekiwania? Jakie kompetencje będą kluczowe? Co nas czeka? O tym wszystkim przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Rozliczenie wyniku finansowego w przedsiębiorstwie

Rozliczenie wyniku finansowego w przedsiębiorstwie

Wynik finansowy to po prostu rezultat działalności finansowej firmy lub organizacji za cały rok, wyrażony zazwyczaj w postaci zysku albo straty netto. Mówiąc prościej: mówi on o tym, czy firma zarobiła, czy straciła pieniądze w danym roku. Wynik finansowy za dany rok obrotowy może zostać rozliczony dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.