Współczesna energetyka zaczyna przypominać rozpędzające się Pendolino, z tym zastrzeżeniem, że tu przynajmniej znana jest stacja docelowa i pewność, że pociąg się zatrzyma. A w energetyce wszyscy się dzisiaj głowią nad tym, gdzie znajdziemy się za 3-5 czy 10 lat i jak wygląda stacja docelowa.

Optymalizacja kosztów zużycia energii w firmie

Mniej więcej do przełomu lat 2017/2018 energia elektryczna większości z państwa kojarzyła się z przykrą koniecznością płacenia za rachunek i możliwością negocjowania stawek, jeżeli miało się odrobinę szczęścia, to w atmosferze wzajemnego zrozumienia interesów i miłej pogawędki. Ta sielankowa idylla wraz z nastaniem 2018 r. zamieniła się w horror, chodź dla różnych uczestników rynku z różnym skutkiem w czasie. Najszybciej skutki drastycznego wzrostu uprawnień do emisji CO2 zaczęli odczuwać klienci z cenami indeksowanymi do giełdy oraz ci, którym kontrakty zaczęły kończyć się w pierwszym czy drugim kwartale 2018 r.

Później przyszły kolejne miesiące wzrostu cen uprawnień emisji CO2 i dalsza podwyżka cen, dla pozostałych grup klientów. W tzw. międzyczasie upadła jedna z największych prywatnych firm energetycznych, pozostawiając swoich klientów samym sobie, tzn. klienci znaleźli się na sprzedaży rezerwowej, płacąc często 2, a nawet 3 razy wyższe stawki niż średnia rynkowa.

Całość tych działań obudziła niejednego klienta, że coś się dzieje niedobrego i coś należy zrobić. Niczym wybudzony ze snu niedźwiedź, jeszcze nieco ospały przebudził się rząd, chcąc ratować sytuację, co finalnie doprowadziło do słynnej już ustawy z 28 grudnia 2018 r. o zamrożeniu cen energii. I niby wszystko powinno było wrócić do normy, gdyby nie jeden drobny szczegół... pieniędzy starczyło na jeden rok, więc sytuacja nie mogła się „zamrozić” na wieczność.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.