W niniejszym artykule poruszono kwestię dokonywania inwestycji w warunkach wysokiej inflacji i ryzyka. Podstawowe pytanie, jakie nasuwa się na wstępie, to czy przy występowaniu tak niekorzystnych warunków należy w ogóle rozważać podejmowanie inwestycji. Odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest oczywista.

Ocena projektów inwestycyjnych w warunkach wysokiej inflacji i ryzyka

Zgodnie z powszechną opinią, w warunkach zwiększonej turbulencji otoczenia, dekoniunktury i podwyższonych innych czynników ryzyka, podstawowym celem podmiotów gospodarczych jest:

( 1 ) po pierwsze, przetrwanie tego trudnego okresu,

( 2 ) po drugie, zachowanie status quo i „utrzymanie” dotychczasowej wartości,

( 3 ) po trzecie, dopiero ewentualny rozwój i związane z nim inwestycje.

Czynnikiem powstrzymującym podmioty od dokonywania inwestycji często jest – i słusznie – dążenie do zapewnienia zwiększonej wartości płynnych środków finansowych na wypadek wystąpienia problemów z płynnością (których ryzyko wystąpienia jest znacznie bardziej prawdopodobne w czasach znacznej zmienności otoczenia). A zatem, czy wynika z powyższego, że w takich warunkach absolutnie nie należy podejmować jakichkolwiek inwestycji? Otóż można wskazać czynniki, które powinny przynajmniej skłonić przedsiębiorstwa do ich rozważenia. Czynnikami takimi mogą być:

( 1 ) posiadanie znacznych zasobów gotówkowych w przedsiębiorstwie, które w warunkach wysokiej inflacji trudno uchronić przed realnym spadkiem wartości,

( 2 ) konieczność przeprowadzenia inwestycji odtworzeniowych, w przypadku których zwłoka może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstwa,

( 3 ) przy stabilnych finansach, mimo zwiększonego ryzyka, chęć przeprowadzenia wcześniej zaplanowanych inwestycji,

( 4 ) pojawienie się okazji rynkowych (np. wyprzedaż majątku po atrakcyjnych cenach od konkurenta, który podjął decyzję o likwidacji swojej działalności),

( 5 ) możliwość przejęcia na atrakcyjnych warunkach konkurenta mającego problemy.

Powyższe przykłady zdecydowanie nie stanowią wyczerpującej listy przypadków, w których należy rozważyć dokonanie inwestycji mimo „burzliwego otoczenia”. Z drugiej strony nawet wystąpienie wymienionych powyżej okoliczności nie może uruchomić „automatycznej” decyzji o inwestycji. Potencjalną inwestycję należy poddać wnikliwej ocenie. Zwłaszcza należy dokonać analizy wpływu podjęcia decyzji inwestycyjnej na kondycję finansową, w tym zwrócić uwagę na potencjalne zagrożenia związane z utratą płynności i wypłacalności.

W kolejnym punkcie niniejszego artykułu zaprezentowany zostanie najbardziej uniwersalny miernik oceny efektywności inwestycji – NPV, zalecany również do oceny projektów w warunkach zwiększonego ryzyka. Jednakże przy dokonywaniu oceny inwestycji w takich okolicznościach, warto przyjąć formułę tegoż miernika w nieco rozszerzonej postaci, w stosunku do klasycznie i najczęściej prezentowanej w literaturze. Takie jej przedstawienie umożliwia lepsze uwzględnienie specyfiki okresów o podwyższonym ryzyku otoczenia. Szczególnie istotne dla prawidłowego wyznaczenia tej miary jest poprawne wyznaczenie prognozowanych przepływów pieniężnych oraz stóp dyskontowych. Te dwie kategorie prognozowanych danych wejściowych stwarzają największe problemy prognostyczne, a w warunkach zwiększonej inflacji skala trudności z ich prognozowaniem wzrasta – można by powiedzieć – wykładniczo. Wskazówki co do ich wyznaczania zawarto w dwóch ostatnich częściach artykułu.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Strategie cenowe ‑ rodzaje i ich charakterystyka

Strategie cenowe - rodzaje i ich charakterystyka

W obecnych czasach coraz więcej miejsca w codziennej dyskusji poświęca się kosztom oraz sposobom na ich optymalizację. Jednak nie można również zapomnieć o drugiej stronie medalu, która finalnie wpływa na wielkość zysku, czyli o przychodach. One z kolei są uzależnione od właściwej strategii cenowej, która jest jednym z kluczowych elementów planowania strategicznego. Źle dobrana strategia i poziom cen wpływają na wolumen sprzedaży, a zarazem na wysokość przychodów, dlatego warto zapoznać się z rodzajami strategii cenowych i zastanowić się, która z nich jest najlepsza dla danego przedsiębiorstwa i oferowanego produktu.

Czytaj więcej

ABC planowania w warunkach niepewności

ABC planowania w warunkach niepewności

Każdy rodzaj planowania, we wszystkich rodzajach działalności, obarczony jest mniejszym lub większym ryzykiem. Jest ono także permanentnie wpisane we wszystkie procesy decyzyjne i kontrolno-zarządcze. W czasach, kiedy coraz trudniejsza staje się estymacja podstawowych wskaźników, takich jak poziom inflacji czy bazowych stóp NBP, a także cen zakupu paliw lub energii, nawet w stosunku do następnego miesiąca, planowanie strategiczne w roku 2023 wydaje się być ekstremalnym wyzwaniem. Jak się na to przygotować? Co warto wziąć pod uwagę? Kilka istotnych wskazówek wymieniono w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.