Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”. Planowanie produkcji to temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”. Nie bez przyczyny jednak w artykule słowo „problematyczny” zostało użyte w cudzysłowie.

Problemy związane z planowaniem produkcji mają złożony charakter, a na proces planowania wpływa bardzo wiele czynników. Kluczem jest ich odpowiednie połączenie i uzyskanie wartościowych danych planistycznych.

PRZYKŁAD: Firma montażowa narzekała na proces planowania. W sumie produkcja wydała się bardzo prosta. Montaż jednego produktu (ok. 100 elementów) ostatecznie zajmował ok. 4 h. Poziom zamówień był znany na miesiąc do przodu, a szczegółowy harmonogram wysyłek z tygodniowym wyprzedzeniem. Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego jak policzyć pracochłonność, dostępność osób i wyznaczyć poziom obciążenia. Jednak firma miała duży problem z wysyłkami na czas. W odpowiedzi na to używała magicznego sformułowania „trzeba poprawić planowanie produkcji”. Kiedy zostaliśmy poproszeni o diagnozę systemu planowania produkcji, okazało się, że przyczyna leży w jednym z elementów planowania. Chodziło o dostępność komponentów do montażu. Cześć z nich była produkowana na miejscu, a inne zamawiane od kooperantów, z którymi z kolei były różne umowy. Dodatkowo standardem było to, iż stan magazynowy w systemie nie zgadzał się ze stanem faktycznym. Ich sformułowanie było prawidłowe, ale uwagę należało skupić na jednym z kluczowych czynników planowania.

W małych firmach produkcyjnych obowiązki planisty wykonuje z reguły kierownik, który najlepiej zna i „czuje” swoją produkcję. Niestety wraz z rozwojem firmy i większą ilością realizacji, takie planowanie staje się coraz mniej skuteczne.

PRZYKŁAD: Z nadmiaru informacji kierownik zapomniał, że dana wysyłka materiałów ma być zrobiona najpóźniej w czwartek, bo klient ma konferencję w sobotę. Ze względu na duże obłożenie produkcji, dane zlecenie zostało wysłane dopiero w piątek.

W średnich i większych firmach zatrudnia się planistę lub nawet tworzy cały dział planowania. W tych przypadkach często można spotkać narzędzia wspomagające proces planowania: rozbudowane arkusze Excel, systemy MRP lub ASP. Niestety w tym przypadku często brakuje zrozumienia zasad planowania, przez co w 100% polegamy na narzędziach, a często bywa tak, że brak jednego małego elementu „niszczy” cały plan.

PRZYKŁAD: Brak śrubki na końcu procesu spowodował opóźnienie wysyłki o jeden dzień. Jak to możliwe, przecież tych śrubek tyle kupujemy i zawsze były...

W celu przygotowania skutecznego planu należy uwzględnić bardzo dużą ilość czynników i jeszcze większą ilość informacji. Można je podzielić na cztery obszary:

  1. sprzedaż,
  2. technologia,
  3. dostępność,
  4. materiały.

W każdym z nich przedstawione zostały kluczowe elementy i informacje potrzebne do planowania. Oczywiście nie dla każdej firmy mają takie samo znaczenie, to wszystko zależy od charakteru produkcji i specyfiki firmy.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Klient nie/rentowny. Jak badać rentowność klientów według kanałów sprzedaży?

CiRZ_250_29.jpg

Badanie rentowności klientów jest istotnym zagadnieniem w przedsiębiorstwach, w szczególności w sytuacji, w której danemu klientowi oferowane są preferencyjne ceny. Może się zdarzyć wówczas, że choć pozornie marża uzyskiwana we współpracy z danym klientem pozostaje na akceptowalnym poziomie, to po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z obsługą danego klienta okaże się, że jest to klient nierentowny dla przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Cyberbezpieczeństwo i ochrona aktywów jednostki w czasach pandemii

CiRZ_250_22.jpg

Przed wystąpieniem pandemii koronawirusa najczarniejsze scenariusze dotyczące zagrożenia firm mówiły o wirusach komputerowych, które powodowały wyłączenia systemów i brak możliwości pracy, trwający od kilku godzin do maksymalnie kilku tygodni. Okazało się jednak, że nastąpiło zupełnie coś przeciwnego i wirus przenoszony przez ludzi spowodował ogrom zmian w sposobie pracy, a tym samym duże wyzwanie dla infrastruktury informatycznej.

Czytaj więcej

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych

CiRZ_250_19.jpg

Kryzys gospodarczy, wywołany epidemią COVID-19, w znacznym stopniu ograniczył możliwości finansowe firm. Niższe możliwości produkcji, spadek poziomu sprzedaży, czy też narastające zatory płatnicze, przed niejednym przedsiębiorcą postawiły trudne pytanie: w jaki sposób zapłacić w terminie należne podatki?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama