Prowadzenie rentownej firmy budowlanej w warunkach zewnętrznych nacisków, erozji marży, coraz wyższych oczekiwań inwestorów, szybko zmieniającej się technologii i niedoboru siły roboczej jest nie lada wyzwaniem. Konkurencja i warunki umów projektów zmuszają firmy budowlane do rzetelnego zaplanowania i efektywnego prowadzenia każdego projektu budowlanego w sposób umożliwiający uzyskanie wyższego zwrotu z inwestycji.

Niezbędne staje się stosowanie najlepszych praktyk zarządczych w zakresie planowania i realizacji projektów budowlanych. Poprawność ich stosowania umożliwia mierzenie efektywności działań na projekcie. Miary muszą jasno i precyzyjnie informować oraz ostrzegać o zaistniałych faktach na projekcie.

Na podstawie badań FMI, przeprowadzonych na rynku amerykańskim, 25% najlepszych firm budowlanych stosuje podobne narzędzia dla potrzeb ciągłej i standardowej kontroli projektów. Są nimi branżowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators):

w wskaźnik płynności kapitału,

w wskaźnik zmienności harmonogramu,

w wskaźnik zmienności marży dla projektów w toku,

w wskaźnik przepływów pieniężnych z projektu w toku,

w wskaźnik niezatwierdzonych zleceń zmiany dla projektów w toku,

w wskaźnik zaangażowanych kosztów dla projektów w toku,

w wskaźnik portfela zamówień,

w wskaźnik w postaci karty wyników.

Poziom tych wskaźników umożliwia generalnemu wykonawcy wgląd w wykonanie projektu i analizę stanu firmy. Wskaźniki stosowane są w celu minimalizacji ryzyka i możliwości zwiększenia marży, które należy aktywnie wykorzystać. Posiadając wczesną informację o stanie projektu, można także zmaksymalizować dodatnie przepływy pieniężne z projektu. Wskaźnik niezatwierdzonych zleceń zmiany czy kosztów zaangażowanych jest istotną informacją dla oceny ryzyka finansowego, jaką należy systematycznie przedstawiać inwestorowi. Wskaźnik portfela zamówień wspomaga zaplanowanie poziomu mocy przerobowych na konto przyszłych projektów. Karta wyników przedstawia potencjał jakościowy firmy.

UWAGA

Warto podkreślić, że stosowanie wszystkich wskaźników staje się narzędziem kontrolującym ryzyko, stymulującym uzyskiwanie odpowiednich marż na projektach, a także przejrzystą platformą komunikacji i negocjacji z inwestorem.

System wskaźników musi opierać się na rzetelnych danych. Dlatego istotne jest staranne przygotowanie budżetu, który jest tu podstawą planowania, kontroli i rozliczeń na projekcie. Podejście do konstruowania budżetów i ich roli kontrolnej powinno być jedną z najważniejszych praktyk firmy budowlanej. Stopień zaawansowania robót jest kolejnym, bardzo istotnym elementem wykorzystywanym w systemie wskaźników. Firma budowlana powinna więc kłaść duży nacisk na jego trafne określanie.

Organizacja stosująca system branżowych wskaźników, przygotowywanych na podstawie licznych badań i analiz, może budować swoją dojrzałość organizacyjną. Nawet więcej – może śledzić proces doskonalenia w czasie, oceniać go i wyciągać wnioski.

Działania te muszą dać efekty w określonym czasie w postaci panowania nad ryzykiem i zwiększenia zwrotu z inwestycji (Return Of Investment).

Firmy budowlane, które chcą uzyskać przewagę konkurencyjną i sprawnie kontrolować projekty, powinny uzbroić się w narzędzia umożliwiające szybkie wyliczanie wskaźników i ich elastyczną prezentację według potrzeb. Uzyskiwanie informacji w postaci systemu wskaźników powinno być możliwe na żądanie. Narzędzia wspomagające efektywność działania firmy powinny być wyposażone w funkcje zarządzania budżetami na każdym poziomie wymaganym przez controlling projektu i firmy.

Zobacz również

MF przedstawiło projekt deregulacji ustawy o VAT

Przedsiębiorcy zyskają możliwość sprawdzenia statusu podatnika VAT do pięciu lat wstecz – zakłada projekt nowelizacji ustawy o VAT opublikowanej na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Przygotowany przez resort finansów projekt zawiera łącznie kilkadziesiąt zmian, w tym m. in. wprowadzenie instytucji składu VAT, rozszerzenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy, doprecyzowanie zasad rozliczania VAT w systemie kaucyjnym.

Czytaj więcej

Księgowi w stanie głębokiej niepewności przed KSeF. Najbardziej obawiają się trzech rzeczy. Wyniki najnowszego badania „Księgowi i przedsiębiorstwa wobec KSeF”

Jakiej gotowości na KSeF spodziewamy się na trzy miesiące przed godziną zero? Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24 ściągają nas na ziemię. Prawie połowa księgowych (47,5%) nie potrafi jednoznacznie stwierdzić, czy jest przygotowana na nadchodzącą rewolucję, a niemal 1/3 mówi wprost, że nie jest. Co teraz budzi w branży największe obawy? Czy mimo wszystko są księgowi, którzy śpią spokojnie albo chociaż – spokojniej niż reszta?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.