Nie pierwszy, ale trzeci rok działalności jest kluczowy dla dalszego funkcjonowania firmy – wynika z badania przeprowadzonego przez wywiadownię gospodarczą Cribis.pl. Potwierdzają to również dane GUS – wskaźnik przeżywalności firm po pierwszym roku działalności wynosi ponad 70 proc., a po trzech latach – ok. 50 proc. Kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu ma plan działania, a nie ulgi podatkowe czy unijne dotacje.

Przeanalizowaliśmy jako Cribis.pl dane z lat 2012-2014. Pokazały one, że przeżywalność firm w Polsce nieznacznie rośnie – mówi Dominik Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Grupie CRIF, odpowiedzialny za wywiadownię gospodarczą dla MŚP Cribis.pl. Jeszcze w 2006 roku zaledwie 66,5 proc. firm było w stanie przetrwać pierwszy rok działalności. W 2014 roku było już znacznie lepiej – z badanych przez GUS nowych podmiotów, powstałych w 2013 roku, aż 74 proc. było aktywnych w roku następnym. Z danych Cribis.pl wynika, że przy bezwzględnym rocznym przyroście liczby firm na poziomie 350 tys. spadła jednocześnie liczba i odsetek zamykających się podmiotów w ogólnej liczbie przedsiębiorstw. Spadek jest widoczny nie tylko wśród najmłodszych firm.

– Hurraoptymizm na otwieranie firm powoli zaczyna mijać. Stajemy się coraz bardziej przedsiębiorczy, ale też bardziej pragmatyczni i realistyczni. Widać, że przedsiębiorcy z rozsądkiem podchodzą do prowadzenia własnych biznesów i otwierania kolejnych firm – mówi Dominik Lewandowski.

Podkreśla, że to nie pierwszy, ale trzeci rok działalności firmy jest kluczowy dla dalszego jej funkcjonowania. Badania Cribis.pl wskazują, że pomiędzy 25. a 36. miesiącem życia firmy najczęściej kończą działalność. W pierwszym roku firma zazwyczaj dysponuje środkami finansowymi niezbędnymi na jej funkcjonowanie i stopniowo zdobywa klientów. Firmy, które nie zadbają odpowiednio wcześnie o bazę klientów i portfolio produktów, zaczynają po pewnym czasie mieć problemy. Niestety, często jest już za późno, żeby zmienić strategię.

To trzeci rok weryfikuje tak naprawdę naszą strategię biznesową, nasz pomysł na biznes. Rynek decyduje o tym, czy nasz biznes ma rację bytu – wyjaśnia Lewandowski.

Z raportu PARP wynika, że spośród firm założonych w Polsce w 2011 roku pierwsze 12 miesięcy działalności przetrwało prawie 86 proc. Dwa pierwsze lata przeżyło 70 proc. firm, trzy pierwsze 54 proc. Wskaźnik przeżycia po czwartym i piątym roku wyniósł odpowiednio 47 i 44 proc.

– Dobry biznesplan i pomysł na biznes są najważniejsze. Co prawda, możemy powiedzieć o tym, że podatki albo dofinansowania mogą utrudniać lub ułatwiać działalność. Moim zdaniem, najważniejszy jest jednak pomysł na biznes i to, żeby ta firma faktycznie dostarczała wartości, za które ktoś potem na samym końcu będzie chciał zapłacić – wyjaśnia Dominik Lewandowski.

Statystyki wskazują, że firmy najdłużej żyją w województwach mazowieckim, wielkopolskim i małopolskim. Ranking województw zamykają kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie oraz świętokrzyskie.

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Money.pl

Zobacz również

Tekst otwarty nr 10/2020

Cztery kwalifikacje z zakresu rachunkowości włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

CIRZ_10_2020_04.jpg
Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2020

Interpretacje MF dotyczące ustawy o rachunkowości

CIRZ_10_2020_02.jpg

Polska Izba Biegłych Rewidentów poinformowała, że w związku ze zgłaszanymi przez biegłych rewidentów i ich klientów licznymi wątpliwościami dotyczącymi zamknięcia ksiąg rachunkowych przed zakończeniem deklarowanego roku obrotowego, a także zasadności założenia kontynuowania działalności przez jednostki przejmowane w przypadku łączenia i przejmowania jednostek, KRBR wystosowała pismo do MF z pytaniami w tym zakresie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 9/2020

Prognozowanie w dobie niepewności

Pandemia COVID-19 i związany z nią lockdown, spadki cen ropy naftowej, wzrost bezrobocia to tylko niektóre z czynników, które spowodowały dużą niepewność na rynkach na przestrzeni ostatnich miesięcy. W obliczu tak wielu ryzyk i szybko zmieniającej się rzeczywistości, dyrektorzy finansowi stoją przed ogromnym wyzwaniem. Niezbędne staje się wdrożenie nowego podejścia do planowania krótkoterminowego, opartego na modelowaniu możliwych scenariuszy zdarzeń.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama