Polskie firmy żyją na kredyt

Tekst otwarty nr 8/2017

Prawie połowa średnich i ponad jedna trzecia mikro- i małych przedsiębiorstw korzysta z kredytów bankowych – wynika z badania, przedstawionego na poniedziałkowej konferencji Związku Banków Polskich.

Polskie firmy żyją na kredyt

Na konferencji przedstawiono rezultaty badania „Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa o usługach finansowych”, przeprowadzonego przez ZBP, CBM Indicator i Warszawski Instytut Bankowości.

Wynika z niego m.in., że na koniec kwietnia br. banki udzieliły przedsiębiorstwom łącznie ponad 360 mld PLN kredytów, z czego blisko 56% (201 mld PLN) przypadło na segment MŚP.

W badaniu kredyt bankowy jako najbardziej powszechne źródło finansowania wymieniło 48% średnich firm (obroty roczne – 3,6 mln do 30 mln PLN) oraz 37% mikro- i małych przedsiębiorstw (obroty do 3,6 mln PLN). Z badania wynika również, że aż 89% firm z obu grup preferuje wykorzystywanie środków własnych do prowadzenia działalności.

– Finanse MŚP były w centrum uwagi ZBP i całego sektora bankowego od dawna – mówił prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz. – Dziś nie ma większego zewnętrznego źródła finansowania dla MŚP niż banki – dodał. Zwracał także uwagę, że po raz pierwszy wartość kredytów udzielonych przez banki sektorowi MŚP przekroczyła barierę 200 mld PLN.

Autorzy badania informowali, że w 2017 r. odnotowano zwłaszcza wzrost znaczenia kredytu inwestycyjnego. Korzysta z niego 44% średnich firm oraz ok. jedna trzecia mikro i małych. Oznacza to, zwracał uwagę prof. Jan Garlicki z Indicatora, dwukrotny wzrost w przypadku średnich firm, a 2,5-krotny wzrost w przypadku mikro- i małych firm w porównaniu z 2015 r.

– Kredyty wykorzystywane są bardziej na cele inwestycyjne niż na finansowanie działalności bieżącej – zaznaczył.

Przedsiębiorcy, jak wynika z badania, coraz lepiej oceniają dostępność kredytów – 57% średnich i 44% mikro- i małych firm pozytywnie ocenia możliwość zaciągnięcia kredytu bankowego. Jedynie co dziesiąta negatywnie ocenia dostęp do kredytów.

Krzysztof Pietraszkiewicz dodał, że o ile w połowie 2016 r. odnotowano realny spadek kredytowania firm w stosunku do 2015 r., o tyle ostatnie badanie pokazuje, że do kwietnia 2017 r. znów można zaobserwować tendencję wzrostową.

– Generalnie w portfelu kredytowym zmniejszył się udział kredytów dla gospodarstw domowych, a zwiększył portfel kredytów dla przedsiębiorstw – mówił prezes ZBP.

Z badania wynika również, że 24% średnich oraz 12% małych firm korzystało w finansowaniu swojej działalności ze środków europejskich. Środki przeznaczano, tak jak w przypadku kredytów, przede wszystkim na działalność inwestycyjną.

Tym niemniej, jak mówił Wojciech Terlikowski z Indicatora, przedsiębiorcy skarżyli się np. na czas rozpatrywania wniosków, dotyczących funduszy unijnych oraz złożoność procedur.

Badanie wykazało także, że choć 78%. mikro- i małych firm oraz 84% średnich odnotowało w ubiegłym roku zyski, nie byli oni skłonni do lokowania nadwyżek finansowych, tylko zachowywali je dla siebie.

Prof. Garlicki podkreślał, że jednym z wniosków badania jest generalnie pozytywna ocena aktualnych warunków pozyskiwania środków finansowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dodał, że cały czas głównym środkiem finansowania działalności tego sektora są środki własne.

Badanie, jak poinformowano, zostało przeprowadzone wśród przeszło 1210 polskich przedsiębiorców.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: msp.money.pl

Zobacz również

MF wydłużył niektóre terminy w podatku u źródła

MF wydał rozporządzenie, w którym wydłużył ważność oświadczeń pierwotnych w podatku u źródła. Podatnicy zyskali również więcej czasu na składanie oświadczeń następczych.

Czytaj więcej

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta – uchwalona

4 listopada 2022 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o prawach konsumenta. Nowelizacja zmienia przepisy w zakresie ochrony praw konsumentów oraz wprowadza do ustawy o prawach konsumenta rozdziały dotyczące rękojmi i gwarancji konsumenckiej oraz umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2023 r.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.