Polityka fiskalna

Tekst otwarty nr 10/2013

OFE oddadzą obligacyjną część portfela

  • Rządowa propozycja zmian w systemie emerytalnym zakłada, że OFE będą musiały przekazać do ZUS 51,5% aktywów (udział ten wynika z udziału SPW i obligacji gwarantowanych przez SP w aktywach OFE na koniec 2012 r.). Pozostałe aktywa zostaną w zarządzaniu OFE. Fundusze nie będą mogły inwestować w krajowe SPW, ale limity inwestycyjne dotyczące pozostałych aktywów mają zostać zmienione (jak na razie szczegółów brak). Jednocześnie każdy uczestnik systemu emerytalnego będzie mógł zdecydować, czy jego przyszłe składki mają trafiać do OFE, czy na specjalne subkonto w ZUS (na podjęcie decyzji będzie 3 miesiące od wejścia w życie ustawy, domyślny wybór to ZUS). Składka do OFE wyniesie 2,92% (powyżej obecnego 2,8%, ale poniżej wcześniej ustalonego docelowego poziomu 3,5%). Dodatkowym elementem propozycji jest tzw. suwak bezpieczeństwa. Na 10 lat przed przejściem na emeryturę środki zgromadzone w OFE będą stopniowo przenoszone do ZUS w celu zniwelowania ryzyka związanego z koniunkturą na giełdzie. Jednak aktywa osób, które już teraz mają do emerytury mniej niż 10 lat będą przekazane proporcjonalnie w szybszych ratach: według MF w 2014 r. będzie to kwota 4,4 mld zł, a w kolejnych 2,0–2,5 mld zł. Rząd zakłada przyjęcie ustaw do końca roku i 3-miesięczne vacatio legis. Oznacza to, że prawdopodobnie zmiany mogłyby wejść w życie mniej więcej w połowie 2014 r.

Próg zawieszony, nowelizacja budżetu 2013 w Sejmie

  • Parlament uchwalił w sierpniu zmianę ustawy o finansach publicznych, zawieszając w 2013 r. działanie tymczasowej reguły wydatkowej oraz sankcje wynikające z przekroczenia przez dług publiczny progu 50% PKB. Dzięki tej zmianie rząd mógł zaproponować nowelizację budżetu. Ubytek po stronie dochodowej ma wynieść 23,7 mld zł, w związku z czym zaplanowano wzrost deficytu o 16 mld zł (do 51,6 mld zł) i cięcia wydatków w kwocie 7,7 mld zł. Finansowanie zwiększonego deficytu będzie pochodzić z rynku zagranicznego (9 mld zł) i w mniejszym stopniu z krajowego (6,4 mld zł).

Budżet 2014 – pod wpływem OFE, założenia sensowne

  • Na początku września rząd przyjął projekt budżetu na 2014 r., zgodnie z którym dochody wyniosą 276,5 mld zł, wydatki nie więcej niż 324,2 mld zł, a deficyt nie przekroczy 47,7 mld zł. Założony wzrost wpływów podatkowych (3,7%) wydaje się dość konserwatywny, biorąc pod uwagę założenia makro (wzrost PKB 2,5% i inflacja 2,4%). Nasza prognoza PKB jest nieco wyższa (choć przy mniejszym wzroście popytu krajowego), ale inflacja nieznacznie niższa od rządowej, co sugeruje brak poważnego ryzyka dla prognozy dochodów. Wpływom ma również pomóc m.in. znaczna podwyżka akcyzy na alkohole spirytusowe (o 15%). Projekt zakłada wpływy z tytułu dywidend na poziomie 4,6 mld zł i brak wpłaty z zysku NBP. Poziom wydatków ma być o ok. 1% niższy niż w 2013 po nowelizacji. Jednak zostało to osiągnięte głównie dzięki uwzględnieniu skutków zmian w systemie emerytalnym. Według MF zmiany w OFE dadzą oszczędności rzędu 9 mld zł: zmniejszenie kosztów obsługi długu o ok. 4,8 mld zł oraz dotacji do FUS o ok. 4,5 mld zł (przy założeniu, że zmiany wejdą w życie w połowie roku i ok. 50% ubezpieczonych pozostanie w OFE).

Zobacz również

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R. Potwierdził to Minister Finansów w interpretacji ogólnej wydanej w tej sprawie. Ulga badawczo-rozwojowa jest regulowana w art. 26e updof i art. 18d updop. Przepisy art. 26e ust. 2 pkt 1 updof i art. 18d ust. 2 pkt 1 updop stanowią, że za koszty kwalifikowane, tj. koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułu zatrudnienia oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. W praktyce często zdarza się, że pracownicy wykonujący czynności w ramach prowadzonej przez pracodawcę działalności badawczo-rozwojowej chorują albo przebywają na urlopach.

Czytaj więcej

Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej

Planowane jest zwiększenie kontroli nad importem oraz wwozem i wywozem środków pieniężnych do i z Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.