88% europejskich firm nie w pełni wykorzystuje własne inwestycje w technologie, przez co przeciętnie każde przedsiębiorstwo traci 43 000 euro rocznie. Najnowsze badania przeprowadzone przez Sage dowodzą, że europejskie firmy tracą przez to miliardy euro zainwestowane w nowe technologie.

Ankieta, w ramach której przebadano 600 osób odpowiedzialnych za technologie informatyczne w firmach z krajów UE, wykazała, że każde z 222 628 europejskich przedsiębiorstw średniej wielkości rocznie traci średnio 43 138 euro, co łącznie stanowi kolosalną kwotę 9,6 miliarda euro. Marnotrawstwo wynika z tego, że 88% firm nie w pełni wykorzystuje kupione oprogramowanie biznesowe.

Przyczyny tego zjawiska w poszczególnych krajach są różne. W Niemczech kluczowym powodem marnotrawstwa jest dublowanie oprogramowania (35%). W Wielkiej Brytanii ponad jedna czwarta (26%) respondentów twierdzi, że w ich przypadku przyczyną niewykorzystania jest brak popytu ze strony klientów. Ogółem, we wszystkich krajach uwzględnionych w badaniu, najczęściej wskazywane odpowiedzi to:

  • brak faktycznej potrzeby biznesowej wykorzystania wszystkich funkcjonalności (36%),
  • koszty szkolenia użytkowników (25%).

– Badanie to powinno być ważnym sygnałem dla firm w całej Europie wydających każdego roku miliardy euro na oprogramowanie biznesowe, które później nie jest w pełni wykorzystywane – mówi Christophe Letellier, Dyrektor Generalny ds. Segmentu Średnich Firm Sage. – Oprogramowanie biznesowe powinno być kluczowym elementem strategii każdej firmy średniej wielkości, wspierającym jej rozwój. Tymczasem istnieje duża przepaść między potrzebami biznesowymi a nabywanymi rozwiązaniami. Decydenci nie wsłuchują się zbyt dokładnie w potrzeby użytkowników, co sprawia, że zamiast wybierać produkty dopasowane do konkretnych wymagań, poszukują uniwersalnego rozwiązania, które ma dostatecznie zadowolić wszystkich użytkowników. Przedsiębiorstwa średniej wielkości muszą koncentrować swoje myślenie na użytkownikach i zrozumieć, jak pracownicy mogą najlepiej wykorzystać inwestycje firmy – dodaje Christophe Letellier.

Efektywność jest kluczowym wyzwaniem, któremu musi sprostać oprogramowanie. 63% respondentów wskazuje ją jako najważniejszą potrzebę biznesową. Co ciekawe, jedynie około jedna trzecia firm (35%) uważa, że oprogramowanie wspiera przedsiębiorstwo na drodze rozwoju.

Decydenci odpowiedzialni za IT działają pod coraz większym wpływem użytkowników, a w oprogramowaniu biznesowym pojawia się wiele funkcjonalności związanych z konsumeryzacją sfery IT. Badanie ukazało np., że dziedziną wysokiego wzrostu stały się media społecznościowe. 64% firm wskazało funkcjonalności związane z mediami i kanałami społecznościowymi jako dość ważne lub bardzo ważne.

Również chmura dominuje sferę IT. Aż 76% firm rozważa przyszłe inwestycje w oprogramowanie biznesowe wykorzystujące chmurę. Wyniki są jednak różne w poszczególnych krajach. Przykładowo inwestycje takie planuje aż 92% firm portugalskich, a we Francji – 68% firm.

Co cieszy, firmy z wszystkich krajów analizują skuteczność wdrożeń oprogramowania biznesowego, wybierając najczęściej jako miary powodzenia dostępność usług oraz ich wpływ na działalność. Niepokojące jest jednak to, że ponad jedna dziesiąta (12%) firm niemieckich twierdzi, iż w ogóle nie analizuje powodzenia wdrożeń nowych technologii.

Klaus-Michael Vogelberg, Dyrektor ds. Technologii (CTO) Grupy Sage, mówi: – Jak wskazują te dość szokujące wyniki badań, następuje dalszy wzrost trendów takich, jak społecznościowe systemy ERP, które wciąż stymulują zmiany w działalności biznesowej. Firmy muszą zadać sobie pytanie, w jaki sposób media społecznościowe i inne trendy konsumenckie wpływają na ich użytkowników, a jak na klientów. Jeżeli celem jest zwiększenie efektywności, to firmom potrzeba rozwiązań, których integralnymi elementami będą mobilność i dostępność oraz takich, które w przyszłości zapewnią wysoką ich użyteczność.

Oto pozostałe ważne wnioski z badania:

  • Blisko połowa (43%) europejskich firm aktualizuje swoje oprogramowanie co 3–5 lat. Prawie połowa francuskich spółek aktualizuje swoje oprogramowanie w cyklu od roku do 3 lat (47%), przy czym robi to zaledwie jedna czwarta firm w Niemczech (27%) i w Belgii (26%).
  • Poprawa efektywności będzie jednym z dwóch kluczowych priorytetów biznesowych w przyszłym roku, w szczególności w Wielkiej Brytanii (61%).
  • Elementy zorientowane na łatwość użycia, takie jak funkcjonalność, dostępność i łatwość wdrożenia, są kwestiami bardziej istotnymi dla firm w Niemczech i w Portugalii. W przeciwieństwie do tego firmy w Wielkiej Brytanii kierują się przede wszystkim kosztem (69%), który jest głównym kryterium we wszystkich badanych krajach (53%).
  • Perspektywy dla wydatków na oprogramowanie wyglądają dość ponuro, ponieważ połowa (49%) przedsiębiorstw europejskich planuje przeznaczyć na ten cel mniej środków niż w ubiegłym roku. Firmy niemieckie należą do najbardziej optymistycznych, czego potwierdzeniem jest fakt, że 19% z nich planuje zwiększenie tych nakładów.

Zobacz również

Nowe obowiązki przedsiębiorców ‑ zapewnienie dostępu do niektórych produktów i usług

26 stycznia 2024 r. opublikowano projekt ustawy o zapewnianiu spełniania wymogów dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Nowa ustawa nałoży szereg nowych obowiązków na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż i świadczących usługi dla osób fizycznych. Obowiązki dotyczą zapewnienia dostępu do produktów i usług przedsiębiorcy osobom ze szczególnymi potrzebami.

Czytaj więcej

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

MF prowadzi dialog w sprawie potencjalnych zmian w przepisach prawa bilansowego

Ministerstwo Finansów powróciło do dialogu z przedsiębiorcami, biegłymi rewidentami i księgowymi w sprawie inicjatyw i planowanych zmian w sferze szeroko rozumianego prawa bilansowego.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.