Business Intelligence - narzędzia do wykonywania wielowymiarowych analiz i controllingu. W badaniach Gartner Group od trzech lat na pierwszym miejscu wśród najbardziej pożądanych systemów informatycznych. Jednocześnie obarczone sporym ryzykiem wdrożenia. Zaledwie 31% projektów kończy się pełnym sukcesem.

Wyniki badań zostały opublikowane w raporcie DM Review i IDC Business Intelligence Survey w październiku 2006 r., gdy na rynku niepodzielnie triumfowały narzędzia analityczne, oparte na „kostkach” OLAP - wielowymiarowych bazach, umożliwiających oglądanie i analizowanie danych z różnych perspektyw.

OLAP, czyli On-line Analytical Proccesing, złożone z tzw. miar, wymiarów oraz poziomów i hierarchii. Mimo skomplikowanej budowy niezbędne do tego, by tradycyjne Business Intelligence mogły efektywnie pracować. Taka architektura przez wiele lat wydawała się jedyna, słuszna, choć jej zaprojektowanie pozostaje jednym z najbardziej pracochłonnych i ryzykownych etapów wdrożenia.

Zawczasu bowiem, już w początkowej fazie implementacji, należy przewidzieć wszystkie możliwe pytania, jakie w przyszłości będą chcieli zadać użytkownicy rozwiązania. Zadanie trudne... Zwłaszcza dziś, gdy wiele przedsiębiorstw reorganizuje się, zmienia profil i plany. Może się więc okazać, że po zakończeniu wdrożone rozwiązanie Business Intelligence nie będzie odpowiadać nowej strategii. Wówczas projekt kończy się fiaskiem (i wydrenowanym budżetem) lub w optymistycznym scenariuszu wydłuża się o kolejne miesiące. Skalę problemu bardzo dobrze odzwierciedlają badania IDC. Kilka lat temu średni czas wdrożenia Business Intelligence wynosił półtora roku (25% firm potrzebowało na to 6-11 miesięcy, 23% 12-17 miesięcy, a 27% 18-48 miesięcy, ale byli też respondenci, którzy przyznawali się do projektów ciągnących się jeszcze dłużej).

Głównym powodem były problemy przy projektowaniu „kostek” OLAP - dobrze widoczne nie tylko na wschodzących rynkach, gdzie biznes dopiero od niedawna uczy się długofalowego myślenia (w Polsce wciąż mniej niż połowa przedsiębiorstw planuje i podejmuje decyzje w oparciu o dogłębne analizy, na Zachodzie proporcje są odwrotne). Ten stan jednak będzie się zmieniać. Do 2012 r., jak prognozuje Gartner Group, rynek rozwiązań Business Intelligence wzrośnie o 28%. W tym czasie popyt będą generować głównie narzędzia analityczne nowej generacji, wdrażane w kilka tygodni, pracujące bez „kostek” OLAP, wykonujące kalkulacje we własnej pamięci operacyjnej.

W tego typu rozwiązaniach będą pracować firmy nie tylko z sektora MSP, ale też duże, międzynarodowe. Taką zapowiedź, dodają eksperci Gartner Group, złożyło już 70% z listy „Global 1000”, skupiającej największe i najszybciej rozwijające się firmy na świecie.

Wszyscy bowiem mają świadomość przewagi, jaką można uzyskać dzięki Business Intelligence. Obecne otoczenie jest bardzo zmienne. Wahania na rynkach finansowych są ogromne. Rozchwiane są też nastroje konsumentów. Tymczasem rozwiązania dedykowane do analiz i controllingu pozwalają odnaleźć między chaotycznymi informacjami ukryte zależności, zamieniając je w bezcenną wiedzę, a tę na realne oszczędności i przychody firmy (sama informacja generuje wyłącznie koszty, wynikające z konieczności jej przechowywania).

Ale obecny kryzys i konieczność uzyskania oszczędności wymusiły (także) na wszystkich inne podejście do Business Intelligence. Nikt nie chce czekać półtora roku na zakończenie wdrożenia i opłacać w tym czasie konsultantów bez stuprocentowej pewności, iż projekt szybko (o ile w ogóle) się zwróci. Rynek postawił twarde warunki, wywołując w architekturze Business Intelligence „kopernikański” przewrót.

UWAGA

Najnowsze narzędzia analityczne nie potrzebują „kostek” OLAP, bezpośrednio integrują się z zewnętrznymi systemami (np. ERP, CRM), dzięki czemu czas realizacji wdrożenia liczony jest nie w miesiącach, lecz tygodniach. Dane po załadowaniu i silnym skompresowaniu są poddawane analizom w pamięci operacyjnej. Kalkulacje, nawet te najbardziej skomplikowane, wykonywane są z ogromną prędkością - czasy oczekiwania na odpowiedzi systemu są rekordowo niskie (nierzadko mierzone w ułamkach sekund) nawet przy olbrzymich wolumenach danych sięgających miliardów rekordów. Równie szybko użytkownicy przyswajają sobie pracę w nowym środowisku. Szkolenie trwa nawet poniżej jednej godziny.

Nie inaczej przebiegało wdrożenie w Icopal (dawniej: Izolacja S.A.), firmie dostarczającej materiały hydroizolacyjne i termoizolacyjne. Na świecie dostawca znany jest z prac m.in. przy jednym z najwyższych wieżowców - Etihad Tower w Emiratach Arabskich. W Polsce - pierwsza faza wdrożenia Business Intelligence w obszarze sprzedaży i gospodarki magazynowej w osiem dni i przeszkolenia użytkowników w kolejne cztery. Równie szybko pojawiły się pierwsze profity z pracy w nowym Business Intelligence.

Icopal Polska S.A. może szybko, swobodnie i bez ograniczeń analizować i zestawiać zarówno szczegółowe linie transakcji, jak i agregaty na poziomie całego przedsiębiorstwa. Menedżerowie mają błyskawiczny dostęp do informacji o sprzedaży. Dział windykacji, po usprawnieniu wewnętrznych procedur, dysponuje niezawodną kontrolą limitów kredytowych. Kierownicy magazynów z kolei mogą na bieżąco analizować rotację i wiekowanie stanów magazynowych. Dla przykładu, czas zasilenia modelu danych magazynowych trwa obecnie 5 min, a czas oczekiwania użytkowników na poszczególne analizy kilka sekund.

W porównaniu z ofertą sprzed 10 lat to rewolucyjna zmiana (Icopal, po pilotażowym wdrożeniu Business Intelligence w polskim oddziale, zdecydował się na jego wykorzystanie także w Anglii, Danii i Szwecji). Jedynym ograniczeniem zastosowania Business Intelligence jest ludzka wyobraźnia, choć zdaje się, że i ona przestaje być barierą.

Zobacz również

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Czy wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R – interpretacja ogólna MF

Wynagrodzenie za czas urlopu lub choroby jest kosztem kwalifikowanym w ramach ulgi B+R. Potwierdził to Minister Finansów w interpretacji ogólnej wydanej w tej sprawie. Ulga badawczo-rozwojowa jest regulowana w art. 26e updof i art. 18d updop. Przepisy art. 26e ust. 2 pkt 1 updof i art. 18d ust. 2 pkt 1 updop stanowią, że za koszty kwalifikowane, tj. koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułu zatrudnienia oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. W praktyce często zdarza się, że pracownicy wykonujący czynności w ramach prowadzonej przez pracodawcę działalności badawczo-rozwojowej chorują albo przebywają na urlopach.

Czytaj więcej

Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej

Planowane jest zwiększenie kontroli nad importem oraz wwozem i wywozem środków pieniężnych do i z Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.